Millennials nås effektivt via displayannonsering

Linjär-tv är inte längre den mest effektiva mediekanalen för att bygga långsiktig medieeffekt hos millennials. En ny studie visar att det istället är displayannonsering som är mest effektivt i att generera långsiktig medieeffekt i den unga målgruppen. Studien ger helt nya insikter om hur annonsering i olika medier leder till ökad säljdrivande och varumärkesbyggande effektivitet.

Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services, Björn Vilson, Head of BI & Analytics, Business Science, GroupM och Joakim Flodin vd, Schibsted Marketing Services.

I samarbete med GroupMs Business Science-avdelning har Schibsted undersökt vilken effekt annonsering i olika medier har i olika åldersgrupper. En slående insikt är att millennials har migrerat från linjärt tv-tittande och idag nås mest effektivt via displayannonsering.

Studien, Marketing Mix Modelling Retail Study, visar på en tydlig brytpunkt i mediers effektivitet mellan de som är födda in i Generation X jämfört med de som tillhör millennials. Displayannonsering är även den näst mest effektiva mediekanalen att driva kortsiktig medieeffekt för annonsören i gruppen. Mediet är hela fyra gånger mer effektivt än linjär-tv i det avseendet. Även för långsiktig medieeffekt är displayannonsering effektivt. Bland millennials är kanalen hela tre gånger mer effektiv än linjär-tv.

Bäst enskild kortsiktig medieeffektivitet hos yngre har betalt sök där vi även observerat en tydligt synergieffekt med displayannonsering.

– Mediekonsumtionens snabba förändring, nu ytterligare pådriven av coronapandemin, är något vi alla i branschen är väl medvetna om. Det i sig får konsekvenser för hur man som marknadsförare ska agera för att på bästa vis nå ut med sitt budskap, särskilt när man vill nå en yngre målgrupp, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services.

Studien är en del av Schibsteds proaktiva insiktsarbete för att skapa välgrundade rekommendationer och guidelines som hjälper annonsörerna att nå bästa möjliga effekt/effektivitet kopplat till sina investeringar såväl hos Schibsted som i andra kanaler.
Traditionellt har linjär-tv med sina höga räckvidder ansetts som det mest effektiva mediet över alla åldersgrupper, framförallt för att bygga långsiktiga varumärkeseffekter. Därmed har också rekommendationen som dominerat marknaden varit att den som vill verka för att bygga varumärke bör investera i linjär-tv. En sanning vi nu ser tappar i kraft i takt med den förändrade mediekonsumtionen, säger Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services.

Studien bygger på ett kundcase där tre års historisk data har legat till grund för analysen och inkluderar försäljnings-, tracking- och mediedata och har tagits fram i samarbete med GroupMs Business Science-avdelning. Metoden är en klassisk försäljningsmodellering där man analyserat resultatet nedbrutet på två åldersgrupper.

– I studien har vi tittat på ett varumärke som haft en starkt positiv utveckling under det senaste året. Det var spännande att så tydligt få bevis för att displayannonsering varit en verklig generator för tillväxt för dem, säger Björn Vilson, Head of BI & Analytics, Business Science, GroupM

Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services. Telefon: 072-527 01 44. E-post: karolina.nilvang@schibsted.com.
Björn Vilson, Head of BI & Analytics, Business Science, GroupM. E-post: bjorn.vilson@groupm.com.

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.