Millennials nås effektivt via displayannonsering
I samarbete med GroupMs Business Science-avdelning har Schibsted undersökt vilken effekt annonsering i olika medier har i olika åldersgrupper. En slående insikt är att millennials har migrerat från linjärt tv-tittande och idag nås mest effektivt via displayannonsering.
Studien, Marketing Mix Modelling Retail Study, visar på en tydlig brytpunkt i mediers effektivitet mellan de som är födda in i Generation X jämfört med de som tillhör millennials. Displayannonsering är även den näst mest effektiva mediekanalen att driva kortsiktig medieeffekt för annonsören i gruppen. Mediet är hela fyra gånger mer effektivt än linjär-tv i det avseendet. Även för långsiktig medieeffekt är displayannonsering effektivt. Bland millennials är kanalen hela tre gånger mer effektiv än linjär-tv.
Bäst enskild kortsiktig medieeffektivitet hos yngre har betalt sök där vi även observerat en tydligt synergieffekt med displayannonsering.
– Mediekonsumtionens snabba förändring, nu ytterligare pådriven av coronapandemin, är något vi alla i branschen är väl medvetna om. Det i sig får konsekvenser för hur man som marknadsförare ska agera för att på bästa vis nå ut med sitt budskap, särskilt när man vill nå en yngre målgrupp, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services.
Studien är en del av Schibsteds proaktiva insiktsarbete för att skapa välgrundade rekommendationer och guidelines som hjälper annonsörerna att nå bästa möjliga effekt/effektivitet kopplat till sina investeringar såväl hos Schibsted som i andra kanaler.
– Traditionellt har linjär-tv med sina höga räckvidder ansetts som det mest effektiva mediet över alla åldersgrupper, framförallt för att bygga långsiktiga varumärkeseffekter. Därmed har också rekommendationen som dominerat marknaden varit att den som vill verka för att bygga varumärke bör investera i linjär-tv. En sanning vi nu ser tappar i kraft i takt med den förändrade mediekonsumtionen, säger Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services.
Studien bygger på ett kundcase där tre års historisk data har legat till grund för analysen och inkluderar försäljnings-, tracking- och mediedata och har tagits fram i samarbete med GroupMs Business Science-avdelning. Metoden är en klassisk försäljningsmodellering där man analyserat resultatet nedbrutet på två åldersgrupper.
– I studien har vi tittat på ett varumärke som haft en starkt positiv utveckling under det senaste året. Det var spännande att så tydligt få bevis för att displayannonsering varit en verklig generator för tillväxt för dem, säger Björn Vilson, Head of BI & Analytics, Business Science, GroupM
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services. Telefon: 072-527 01 44. E-post: karolina.nilvang@schibsted.com.
Björn Vilson, Head of BI & Analytics, Business Science, GroupM. E-post: bjorn.vilson@groupm.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum