Milstolpe med 100 IONITY-laddstationer

IONITY fortsätter bygga ut infrastrukturen med supersnabbladdare. Den hundrade laddstationen har nu öppnat i norska Rygge. Förra veckan öppnade även en ny station vid Circle K i Mantorp. Den senare är en välkommen nyhet som förkortar restiden mellan Stockholm och Göteborg avsevärt för alla elbilister med CCS-laddare.

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare. Företaget startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra biltillverkare* för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Laddstationerna är utrustade med den senaste generationen av ultrasnabba HPC-laddare som kan leverera upp till 350 kW.

Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden med 150 kW, kan laddas till 80 procent på bara 30 minuter och till 100 procent på mindre än 50 minuter vid IONITY-stationerna.

I Sverige finns nu sex IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten, en i Ytterån mellan Åre och Östersund och den senaste i Mantorp. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Enköping, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

*IONITY är ett joint venture mellan BMW, Daimler AG, Ford, och Volkswagenkoncernen med Audi och Porsche. Läs mer om https://ionity.eu/

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd
IONITY-laddstationer vid Circle K. Fotograf Terje Borud

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi activesphere concept26.1.2023 20:21:29 CET | Pressmeddelande

Med Audi activesphere concept presenterar märket med de fyra ringarna den fjärde konceptbilen i Sphere-familjen. Efter Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere är det premiär för en 4-dörrars crossover-coupé med ett helt nytt flexibelt koncept. Med sina 4,98 m är Audi activesphere inte bara elegant och lyxig med sportiga linjer. Den bjuder också på terrängegenskaper med imponerande markfrigång och stora 22-tumsfälgar. Med en enkel knapptryckning kan bakpartiet dessutom förvandlas till ett öppet lastgolv ("Activeback") som är perfekt när man vill ta med sig elcyklar eller fritidsutrustning för vatten- och vintersport.

Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.16.1.2023 17:19:10 CET | Pressmeddelande

Satsningen gav resultat. Team Audi Sport präglade 2023 års Dakarrally med innovation och prestanda trots flera motgångar. Audi RS Q e-tron med sitt eldrivna koncept fick totalt 14 pallplatser på 15 tävlingsdagar, prologen inräknad. För första gången ledde Audi-förarna dessutom rallyt i Saudiarabien under tre dagar. En rad punkteringar, de olycksrelaterade brytningarna för Carlos Sainz/Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och dessutom en stor tidsförlust för Mattias Ekström/Emil Bergkvist förhindrade ett bättre resultat än plats 14.

Audi siktar på pallplats i Dakarrallyt30.12.2022 16:28:19 CET | Pressmeddelande

Att revolutionera sporten på ett energieffektivt sätt och samtidigt vara bland de bästa. Det är ingen liten uppgift som Audi har företagit sig inför den andra starten med RS Q e-tron i Dakarrallyt. Rolf Michl, chef för Audi Sport, har satt upp ett tydligt mål för Team Audi Sport. Efter fyra etappsegrar på första försöket i januari 2022 är målsättningen nu att ta en pallplats i totalresultatet för ökenrallyt som körs den 31 december till den 15 januari. Den innovativa prototypen som är utrustad med elmotor, energiomvandlare och högspänningsbatteri utsågs nyligen till Racecar Powertrain of the Year av en expertpanel från magasinet Race Tech.

Nya Audi charging samlar över 800 operatörer och ger tillgång till 400.000 laddningspunkter i Europa15.12.2022 19:31:25 CET | Pressmeddelande

Lång räckvidd, snabbladdning och enkel tillgång till ett stort nätverk av laddningspunkter är tre faktorer som brukar lyftas fram för att omställningen till elbilism skall lyckas. Med Audis nya laddningstjänst blir det enkelt att ladda via över 800 anslutna operatörer i 27 länder i Europa. I Sverige ingår ca 12300 laddpunkter, varav ca 2000 är snabbladdare.