Milstolpe med 100 IONITY-laddstationer

IONITY fortsätter bygga ut infrastrukturen med supersnabbladdare. Den hundrade laddstationen har nu öppnat i norska Rygge. Förra veckan öppnade även en ny station vid Circle K i Mantorp. Den senare är en välkommen nyhet som förkortar restiden mellan Stockholm och Göteborg avsevärt för alla elbilister med CCS-laddare.

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare. Företaget startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra biltillverkare* för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Laddstationerna är utrustade med den senaste generationen av ultrasnabba HPC-laddare som kan leverera upp till 350 kW.

Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden med 150 kW, kan laddas till 80 procent på bara 30 minuter och till 100 procent på mindre än 50 minuter vid IONITY-stationerna.

I Sverige finns nu sex IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten, en i Ytterån mellan Åre och Östersund och den senaste i Mantorp. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Enköping, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

*IONITY är ett joint venture mellan BMW, Daimler AG, Ford, och Volkswagenkoncernen med Audi och Porsche. Läs mer om https://ionity.eu/

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd
IONITY-laddstationer vid Circle K. Fotograf Terje Borud

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback20.11.2019 10:55:19 CETPressmeddelande

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Audi fokuserar på eldrift i ny mobilitetsstrategi7.10.2019 11:12:24 CESTPressmeddelande

Audi är inne i en transformationsfas och ställer om hela företaget mot elektrisk och hållbar mobilitet. 2025 planerar märket med de fyra ringarna för mer än 30 laddbara modeller, varav 20 helt eldrivna. Audi satsar på fyra plattformar för att kunna erbjuda elbilar i varje segment. Parallellt ökar utbudet av plug-in hybrider med fyra modeller under hösten. Redan idag tillverkas elbilen Audi e-tron koldioxidneutralt i Bryssel. 2025 planerar Audi för att samtliga produktionsanläggningar vara klimatneutrala.

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller på Frankfurtsalongen6.9.2019 14:33:54 CESTPressmeddelande

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller visas publikt för första gången på Frankfurtsalongen den 10-22 september. Under presskonferensen den 10:e september sker avtäckningen av konceptbilen Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil. Den andra modellen som premiärvisas är Audi RS 7 Sportback, med vilken Audi Sport GmbH expanderar portföljen av högprestandabilar. Audi premiärvisar även den nykonfigurerade eldrivna racingbilen e-tron FE06 som kommer att tävla i Formel E med start i november.