Milstolpe med 100 IONITY-laddstationer

IONITY fortsätter bygga ut infrastrukturen med supersnabbladdare. Den hundrade laddstationen har nu öppnat i norska Rygge. Förra veckan öppnade även en ny station vid Circle K i Mantorp. Den senare är en välkommen nyhet som förkortar restiden mellan Stockholm och Göteborg avsevärt för alla elbilister med CCS-laddare.

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare. Företaget startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra biltillverkare* för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Laddstationerna är utrustade med den senaste generationen av ultrasnabba HPC-laddare som kan leverera upp till 350 kW.

Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden med 150 kW, kan laddas till 80 procent på bara 30 minuter och till 100 procent på mindre än 50 minuter vid IONITY-stationerna.

I Sverige finns nu sex IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten, en i Ytterån mellan Åre och Östersund och den senaste i Mantorp. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Enköping, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

*IONITY är ett joint venture mellan BMW, Daimler AG, Ford, och Volkswagenkoncernen med Audi och Porsche. Läs mer om https://ionity.eu/

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd
IONITY-laddstationer vid Circle K. Fotograf Terje Borud

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för fyrhjulsdrivna Audi Q4 50 e-tron quattro6.5.2021 13:10:25 CEST | Pressmeddelande

Fyrhjulsdrift är en självklarhet i Audi-världen. Audi e-tron och Audi e-tron GT har redan visat på fördelarna med det blixtsnabba elektriska quattrosystemet. Nu kan även de första kunderna lägga en order på den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Audi Q4 50 e-tron quattro och se fram emot leverans redan i sommar. Dubbla elmotorer ger extra grepp och 299 hk** bidrar med kraft och prestanda. Räckvidden är upp till 48 mil enligt WLTP tack vare det större batteriet på 77 hk netto. Audi släpper samtidigt specialmodellen Edition One med exklusiv design och svartlackerade ringar.

Säljstart för eldrivna Audi Q4 e-tron på Earth Day22.4.2021 12:33:27 CEST | Pressmeddelande

Audi breddar elbilsprogrammet med en förväntad storsäljare och tjänstebilsfavorit. Redan en vecka efter världspremiären går det nu att beställa eldrivna suven Audi Q4 e-tron. Den klimatneutrala produktionen är redan igång i Zwickau och de första kunderna kan räkna med leverans redan i sommar. Inledningsvis förväntas Audi Q4 40 e-tron väcka störst intresse med en räckvidd på upp till 51 mil. Lanseringen av Q4 e-tron sker hos de svenska återförsäljarna i början av juni.

Audi A6 e-tron concept – nästa e-volution19.4.2021 07:44:24 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter driva på e-volutionen mot elektrisk mobilitet. Under bilmässan i Shanghai premiärvisas Audi A6 e-tron concept, föregångare till en hel familj eldrivna modeller som är planerade för serieproduktion. En helt ny teknisk arkitektur, “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE, utgör basen för bilarna. Med start i slutet av 2022 lanseras de första serieproducerade modellerna med PPE-teknik i C- och senare även i B-segmentet. Med den nya plattformen är Audi först med att bygga både högre suvar och lägre sportiga modeller på samma plattform, så som den kommande Audi A6 e-tron.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.