Milstolpe med 100 IONITY-laddstationer

IONITY fortsätter bygga ut infrastrukturen med supersnabbladdare. Den hundrade laddstationen har nu öppnat i norska Rygge. Förra veckan öppnade även en ny station vid Circle K i Mantorp. Den senare är en välkommen nyhet som förkortar restiden mellan Stockholm och Göteborg avsevärt för alla elbilister med CCS-laddare.

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare. Företaget startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra biltillverkare* för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Laddstationerna är utrustade med den senaste generationen av ultrasnabba HPC-laddare som kan leverera upp till 350 kW.

Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden med 150 kW, kan laddas till 80 procent på bara 30 minuter och till 100 procent på mindre än 50 minuter vid IONITY-stationerna.

I Sverige finns nu sex IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten, en i Ytterån mellan Åre och Östersund och den senaste i Mantorp. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Enköping, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

*IONITY är ett joint venture mellan BMW, Daimler AG, Ford, och Volkswagenkoncernen med Audi och Porsche. Läs mer om https://ionity.eu/

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd
IONITY-laddstationer vid Circle K. Fotograf Terje Borud

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.