Milstolpe med 100 IONITY-laddstationer

IONITY fortsätter bygga ut infrastrukturen med supersnabbladdare. Den hundrade laddstationen har nu öppnat i norska Rygge. Förra veckan öppnade även en ny station vid Circle K i Mantorp. Den senare är en välkommen nyhet som förkortar restiden mellan Stockholm och Göteborg avsevärt för alla elbilister med CCS-laddare.

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare. Företaget startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra biltillverkare* för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Laddstationerna är utrustade med den senaste generationen av ultrasnabba HPC-laddare som kan leverera upp till 350 kW.

Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden med 150 kW, kan laddas till 80 procent på bara 30 minuter och till 100 procent på mindre än 50 minuter vid IONITY-stationerna.

I Sverige finns nu sex IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten, en i Ytterån mellan Åre och Östersund och den senaste i Mantorp. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Enköping, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

*IONITY är ett joint venture mellan BMW, Daimler AG, Ford, och Volkswagenkoncernen med Audi och Porsche. Läs mer om https://ionity.eu/

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd
IONITY-laddstationer vid Circle K. Fotograf Terje Borud

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.