Minimilöner i EU hotar den svenska modellen

Under tisdagen presenterade EU-kommissionen en förstakonsultation när det gäller förslaget om minimilöner på EU-nivå. Förslaget är värre än befarat och kommissionen verkar vilja använda lön som ett politiskt redskap. Förslaget hotar den svenska kollektivavtalsmodellen som bygger på förhandlingar mellan fackföreningar och arbetsgivare, utan politisk inblandning.

- Minimilöner på europeisk nivå riskerar att trasa sönder den svenska modellen. Modellen bygger på avtalsfrihet mellan fack och arbetsgivare. Den har gett höga reallöneökningar över tid och byggt Sverige starkt. När politiker på EU-nivå nu vill reglera hur höga minimilönerna ska vara så utgör det ett stort ingrepp i det svenska arbetsmarknadssystemet. Förslaget är fullständigt feltänkt, det säger Andreas Åström, chef näringspolitik och kommunikation på Almega.

- Den svenska modellen utmärker sig som ett välfungerande system bland många bristfälliga. EU:s medlemsländer borde inspireras av oss, inte tvärtom. Regeringen måste göra allt för att tillsammans med våra övriga nordiska grannländer stoppa förslaget, avslutar Andreas Åström.

Bra att korttidsarbete omfattar hela tjänstesektorn2.4.2020 16:14:11 CESTPressmeddelande

Idag har riksdagen fattat beslut om att införa ett nytt system med korttidsarbete. I de ursprungliga skrivningarna av lagen omfattades inte hela tjänstesektorn. I beslutet som klubbats av riksdagen är detta ändrat och såväl konsulter, bemanningsföretag, vård- och omsorgsföretag, utbildningsföretag, upphandlad trafik och statliga bolag omfattas nu av systemet. Almega och våra åtta förbund har varit pådrivande bakom detta och välkomnar beslutet.

Almegas krav till statsministern27.3.2020 15:22:07 CETPressmeddelande

Under fredagen träffade Almegas vd Thomas Erséus statsminister Stefan Löfven tillsammans med ledande företrädare för Svenskt Näringsliv och representanter från flera fackförbund. Thomas Erséus presenterade vilka åtgärder som krävs för att stävja krisen i tjänstesektorn. Några saker som lyftes under mötet var fler åtgärder för att rädda jobb och företag, att det offentliga ska hålla sina ingångna avtal med näringslivet och vikten av ett öppet samhälle mot bakgrund av coronaviruset.