Minskad industriproduktion i Sverige leder till högre koldioxidutsläpp globalt

Rapporten tar sin utgångspunkt från EUs nya intresse för industripolitik och dess påverkan på svensk industri och fokuserar främst på två områden:

1) Kompetensförsörjning i relation till den tekniska utvecklingen.

2) Klimatet och då framför allt det koldioxidläckage som sker när svensk industri tappar marknadsandelar som övertas av producenter i andra länder med högre utsläpp.

EUs nya industripolitik uppvisar ett ökande inslag av grön protektionism som i slutändan riskerar att orsaka större koldioxidutsläpp globalt. Rapporten visar att eftersom svensk industri i genomsnitt släpper ut mindre koldioxid per exporterad dollar är det bättre för atmosfären att exporten kommer från Sverige än från andra länder.

Ola Bergström är en av författarna till rapporten och ordförande för Industrins ekonomiska råd:

-  Sverige är ett litet exportberoende land. I den här rapporten tittar vi närmare på hur exporten inte enbart bidrar till samhällsekonomiskt välstånd och sysselsättning. Den kan också bidra till att minska de globala utsläppen, men det förutsätter en konkurrenskraftig svensk industri.

Unionens förbundsordförande Martin Linder:

-  En central utmaning för svensk industri framöver, och där bollen i stor utsträckning ligger här på hemmaplan, är industrins kompetensförsörjning. Vi har på många sätt bättre förutsättningar än i många andra europeiska länder, men utmaningarna är trots det stora. Här måste vi fortsätta att jobba tillsammans, parterna och politiken.

Teknikföretagens VD Klas Wåhlberg:

-  Rapporten visar vilken stor roll en konkurrenskraftig svensk industri spelar för det globala klimatet. Konkurrenskraften har i sin tur gynnats av EU:s inriktning att skapa en inre marknad, ökad konkurrens och ett fritt flöde av arbetskraft och kapital. Det är den allra bästa industripolitiken.

Industrins ekonomiska råd utses av Industriavtalets parter och består av fristående ekonomer. Industrins ekonomiska råds uppgift är att ta fram rapporter och utlåtanden på uppdrag av parterna. Ledamöter i Industrins ekonomiska råd är:

• Ola Bergström, professor, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. (ordförande)
  • Erika Färnstrand Damsgaard, Filosofie doktor, forskningschef konjunkturinstitutet
  • Karin Olofsdotter, Docent, Lunds Universitet

För frågor kontakta:

Julius Petzäll Mendonca, pressekreterare Industrirådet – 070 660 91 29
julius.petzall@gsfacket.se

Ola Bergström, ordförande för Industrins ekonomiska råd – 031 786 15 44
ola.bergstrom@handels.gu.se

R
apporten finns att läsa på Industrirådets hemsida här.

Pressinbjudan Industridagen 2021/22 – Sverige som innovationsstormakt18.1.2022 14:00:00 CET | Pressinbjudan

Den 24 januari, med start kl 13.00 bjuds media in att delta på Industridagen 2021/2022 som arrangeras av Industrirådet i samarbete med region Västerbotten och Boliden. Årets Industridag sker som en livesänd eftermiddag från centrala Stockholm men med en stark närvaro av region Västerbotten som just nu befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Dessutom avslöjas vinnaren av Industrins jämställdhetspris och prisutdelare är jämställdhetsminister Eva Nordmark (S). Vi erbjuder press och media att delta på plats i en rymlig lokal (max 10 journalister) med möjlighet att ställa frågor till våra gäster efter deras medverkan.

Är vi på väg mot grön protektionism? Pressinbjudan till ny rapport av Industrins ekonomiska råd13.10.2021 15:06:15 CEST | Pressinbjudan