Minskat bostadsbyggande bekräftar Byggföretagens prognos

Antalet påbörjade lägenheter minskar enligt ny statistik från SCB. - Byggföretagens prognos varnade redan i april för ett minskat byggande. Det blir en perfekt storm när cementkris, stigande materialpriser, svagare hushållsekonomier och höjda räntor skapar osäkerhet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Enligt SCB började drygt 31 000 lägenheter byggas under första halvåret 2022. Det är en minskning med cirka 11 procent jämfört med samma period förra året.

- Samtidigt uppger nio av tio byggföretag att man påverkas av prisökningar på varor eller tjänster som är nödvändiga för verksamheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Enligt Byggföretagens prognos sjunker antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus från 68 100 förra året till 56 700 under 2022. Prognosen för 2023 är 45 100.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.