Ticket

Minskat intresse för träningsresor bland svenskarna

Dela

Enligt resebyrån Tickets senaste Sifoundersökning har svenskarnas intresse för träningsresor minskat kraftigt under de senaste åren. År 2019 var det sju procent av svenskarna som ville åka på en träningsresa, men intresset har nu sjunkit till endast två procent. Undersökningen visar att de svenskarna som har en resa planerad i allt högre grad är ute efter vila och avkoppling under semestern, snarare än träning och fitnessprogram.

Även om det har funnits en minskning i intresset för träningsresor de senaste åren, så finns det fortfarande många resealternativ som erbjuder aktiviteter för den som vill hålla igång under semestern. Resor som inkluderar cykling, vandring och yoga kombinerar fysisk aktivitet med avkoppling och kulturella upplevelser på resmålet.

 - Vi ser en tydlig trend bland våra kunder där de i allt större utsträckning efterfrågar resor som ger dem möjlighet att få miljöombyte, koppla av och ladda batterierna. Rena träningsresor efterfrågas inte alls i samma utsträckning som tidigare, och de fysiska aktiviteterna på resmålet ska snarare vara ett komplement. Man kan till exempel ta en paus från slappandet på stranden med yoga, träning i poolen eller en vandringsutflykt i bergen, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Svenskarnas resvanor förändras konstant, och det är därför viktigt att resebyråer och arrangörer anpassar sig till dessa förändringar för att kunna fortsätta möta kundernas behov och önskemål. Det kan handla om att erbjuda mer flexibla bokningsalternativ eller att anpassa aktiviteterna på resmålen efter nya trender och intressen. En del av dessa förändringar kan ha påverkats av pandemin och dess effekter på resandet, såsom ökad efterfrågan på enkelt och bekvämt resande snarare än äventyrliga långresor till outforskade destinationer.

 - För att möta resenärernas ständigt föränderliga behov och önskemål måste vi vara flexibla och anpassningsbara. Genom att följa trender och förstå vad som driver intresset för resor, kan vi erbjuda precis rätt resa till kunderna, säger Vincent Goodbrand.

När resandet nu återgått till det normala efter tre år av pandemi och reserestriktioner så toppar länder som Spanien och Grekland topplistorna över de mest populära resmålen, och då ofta städer nära stränder där man kan maximera sina sol- och badtimmar.

Alicante och Santorini är två städer dit resandet ökat markant (med 208 respektive 600 procent) och är exempel på perfekta resmål för någon som vill kunna slappna av i en rofylld miljö med ett fantastiskt utbud av både kultur och mat.

Nyckelord

Kontakter

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye