Moa Gårdh ny produktchef på Aftonbladet
Aftonbladet har under de senaste åren utvecklat sin digitala position och når i alla sina kanaler fyra miljoner användare varje dag. Produkten har samtidigt utvecklats i alla delar. Med kunden och användaren i fokus har tidningen satsat stort på en unik och sömlös upplevelse av både text, video och ljud. För att ytterligare fördjupa engagemanget har Aftonbladet jobbat med både personalisering, segmentering och AI som verktyg. Sportbladet har klivit fram som en egen stark destination och feature har fått egna digitala hemvister med matsajten Godare och nya varumärket Livsstil som lanseras inom kort.
– Aftonbladet är idag ett digitalt mediehus i den absoluta framkanten. Det känns därför väldigt roligt att Moa Gårdh nu tar sig an utmaningen att ta nästa steg tillsammans med Sveriges skarpaste produkt-, UX- och techteam. Moa har en bred och spännande bakgrund, där erfarenheterna från strategi, affär och startupvärlden kan berika Aftonbladet ytterligare, säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör och vd.
Aftonbladets produktteam ingår i den nya enheten Schibsted Product & Consumer som har fokus på hela kundresan.
– Aftonbladet har enormt stark tillväxt i prenumerationsaffären. Samtidigt är sajten Sveriges största öppna nyhetsdestination och står för stor del av Schibsteds annonserbjudande. För att lyckas med båda måste hela tiden användarupplevelsen stå i centrum. Det kräver en driven och strategisk produktutveckling som jag vet att Moa Gårdh och teamet kan leverera på, säger Tor Jacobsen, SVP Consumer & Product i Schibsted och tillägger:
– Schibsted har stora ambitioner för hela området Product & Consumer och vi satsar på att bygga ett ekosystem av olika prenumerationstjänster. Därför är användarupplevelsen central i allt vi gör.
Moa Gårdh tillträder omedelbart och tar över efter Matilda Wiman som går till IKEA.
– Det ska bli otroligt roligt att fortsätta jobba med utvecklingen av en sådan uppskattad och betydelsefull produkt som Aftonbladet. Vi har ett fantastiskt utgångsläge att bygga vidare på, med ett jättestarkt produktteam och dessutom kommer jag in i en spännande tid när vi ska knyta produkten närmare vår prenumerationsaffär. Vårt nya sätt att organisera oss kommer ge oss mer kraft att leverera en ännu bättre upplevelse till våra användare samtidigt som vi stärker våra relationer med användarna, säger Moa Gårdh.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Moa Gårdh, tillträdande produktchef, Aftonbladet. Telefon: 073-739 97 15. E-post: moa.gardh@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum