Schibsted

Moa Gårdh ny produktchef på Aftonbladet

Dela
Aftonbladet får en ny produktchef. Moa Gårdh, 33, ska leda utvecklingen av Sveriges största nyhetssajt. Hon kommer närmast från rollen som product manager i Aftonbladets utvecklingsteam och har tidigare arbetat med strategi för Schibsted News Media och på impact tech-bolaget Doconomy som levererar klimatberäkningstjänster. Hon tar också plats i Aftonbladets ledningsgrupp.
Användarupplevelsen är central i allt på Aftonbladet. Nu tar Moa Gårdh över som produktchef för Sveriges största nyhetssajt. Foto: Malin Lövkvist / Aftonbladet.
Användarupplevelsen är central i allt på Aftonbladet. Nu tar Moa Gårdh över som produktchef för Sveriges största nyhetssajt. Foto: Malin Lövkvist / Aftonbladet.

Aftonbladet har under de senaste åren utvecklat sin digitala position och når i alla sina kanaler fyra miljoner användare varje dag. Produkten har samtidigt utvecklats i alla delar. Med kunden och användaren i fokus har tidningen satsat stort på en unik och sömlös upplevelse av både text, video och ljud. För att ytterligare fördjupa engagemanget har Aftonbladet jobbat med både personalisering, segmentering och AI som verktyg. Sportbladet har klivit fram som en egen stark destination och feature har fått egna digitala hemvister med matsajten Godare och nya varumärket Livsstil som lanseras inom kort.

– Aftonbladet är idag ett digitalt mediehus i den absoluta framkanten. Det känns därför väldigt roligt att Moa Gårdh nu tar sig an utmaningen att ta nästa steg tillsammans med Sveriges skarpaste produkt-, UX- och techteam. Moa har en bred och spännande bakgrund, där erfarenheterna från strategi, affär och startupvärlden kan berika Aftonbladet ytterligare, säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör och vd.

Aftonbladets produktteam ingår i den nya enheten Schibsted Product & Consumer som har fokus på hela kundresan.

– Aftonbladet har enormt stark tillväxt i prenumerationsaffären. Samtidigt är sajten Sveriges största öppna nyhetsdestination och står för stor del av Schibsteds annonserbjudande. För att lyckas med båda måste hela tiden användarupplevelsen stå i centrum. Det kräver en driven och strategisk produktutveckling som jag vet att Moa Gårdh och teamet kan leverera på, säger Tor Jacobsen,  SVP Consumer & Product i Schibsted och tillägger:

– Schibsted har stora ambitioner för hela området Product & Consumer och vi satsar på att bygga ett ekosystem av olika prenumerationstjänster. Därför är användarupplevelsen central i allt vi gör.

Moa Gårdh tillträder omedelbart och tar över efter Matilda Wiman som går till IKEA.

– Det ska bli otroligt roligt att fortsätta jobba med utvecklingen av en sådan uppskattad och betydelsefull produkt som Aftonbladet. Vi har ett fantastiskt utgångsläge att bygga vidare på, med ett jättestarkt produktteam och dessutom kommer jag in i en spännande tid när vi ska knyta produkten närmare vår prenumerationsaffär. Vårt nya sätt att organisera oss kommer ge oss mer kraft att leverera en ännu bättre upplevelse till våra användare samtidigt som vi stärker våra relationer med användarna, säger Moa Gårdh.

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Moa Gårdh, tillträdande produktchef, Aftonbladet. Telefon: 073-739 97 15. E-post: moa.gardh@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Användarupplevelsen är central i allt på Aftonbladet. Nu tar Moa Gårdh över som produktchef för Sveriges största nyhetssajt. Foto: Malin Lövkvist / Aftonbladet.
Användarupplevelsen är central i allt på Aftonbladet. Nu tar Moa Gårdh över som produktchef för Sveriges största nyhetssajt. Foto: Malin Lövkvist / Aftonbladet.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye