Moa Gårdh ny produktchef på Aftonbladet
Aftonbladet har under de senaste åren utvecklat sin digitala position och når i alla sina kanaler fyra miljoner användare varje dag. Produkten har samtidigt utvecklats i alla delar. Med kunden och användaren i fokus har tidningen satsat stort på en unik och sömlös upplevelse av både text, video och ljud. För att ytterligare fördjupa engagemanget har Aftonbladet jobbat med både personalisering, segmentering och AI som verktyg. Sportbladet har klivit fram som en egen stark destination och feature har fått egna digitala hemvister med matsajten Godare och nya varumärket Livsstil som lanseras inom kort.
– Aftonbladet är idag ett digitalt mediehus i den absoluta framkanten. Det känns därför väldigt roligt att Moa Gårdh nu tar sig an utmaningen att ta nästa steg tillsammans med Sveriges skarpaste produkt-, UX- och techteam. Moa har en bred och spännande bakgrund, där erfarenheterna från strategi, affär och startupvärlden kan berika Aftonbladet ytterligare, säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör och vd.
Aftonbladets produktteam ingår i den nya enheten Schibsted Product & Consumer som har fokus på hela kundresan.
– Aftonbladet har enormt stark tillväxt i prenumerationsaffären. Samtidigt är sajten Sveriges största öppna nyhetsdestination och står för stor del av Schibsteds annonserbjudande. För att lyckas med båda måste hela tiden användarupplevelsen stå i centrum. Det kräver en driven och strategisk produktutveckling som jag vet att Moa Gårdh och teamet kan leverera på, säger Tor Jacobsen, SVP Consumer & Product i Schibsted och tillägger:
– Schibsted har stora ambitioner för hela området Product & Consumer och vi satsar på att bygga ett ekosystem av olika prenumerationstjänster. Därför är användarupplevelsen central i allt vi gör.
Moa Gårdh tillträder omedelbart och tar över efter Matilda Wiman som går till IKEA.
– Det ska bli otroligt roligt att fortsätta jobba med utvecklingen av en sådan uppskattad och betydelsefull produkt som Aftonbladet. Vi har ett fantastiskt utgångsläge att bygga vidare på, med ett jättestarkt produktteam och dessutom kommer jag in i en spännande tid när vi ska knyta produkten närmare vår prenumerationsaffär. Vårt nya sätt att organisera oss kommer ge oss mer kraft att leverera en ännu bättre upplevelse till våra användare samtidigt som vi stärker våra relationer med användarna, säger Moa Gårdh.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Moa Gårdh, tillträdande produktchef, Aftonbladet. Telefon: 073-739 97 15. E-post: moa.gardh@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
