MobilityXlab bjuder in åtta startups att samverka med ledande företag inom mobilitetsbranschen

Att samverka med startupföretag är ett viktigt sätt att producera klimatneutrala fordon snabbare. Hållbara material, produktpass för att spåra livscykeln för elektriska batterier och teknik som kan minska mängden råmaterial som används i batterier är några av de innovationer som utvecklats av de åtta startupföretag som ansluter sig till MobilityXlab.
Startupföretag och branschledare möts på MobilityXlab,  som Lindholmen Science Park står som värd för. Foto: Lindholmen Science Park
Startupföretag och branschledare möts på MobilityXlab, som Lindholmen Science Park står som värd för. Foto: Lindholmen Science Park

Startupföretagen som ansluter sig till MobilityXlab är: Battrion (Schweiz), CanaryBit (Sverige), Klimator (Sverige), Minespider (Schweiz), Opteran (Storbritannien), Reselo (Sverige), TripleBlind (USA), Viaduct (USA). Startupföretagen kommer nu att delta i programmet i minst sex månader för att skapa lösningar tillsammans med de sju världsledande branschpartnerna: CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group och Zenseact.

Under varje ansökningsperiod utförs talangsökning och urval av startupföretag utifrån branschpartnernas behov. I år har hållbarhet stått i fokus, eftersom MobilityXlabs partnerföretag har som mål att ligga i framkant när det gäller klimatneutrala transporter.

– Innovation är nyckeln till att skapa framtidens hållbara samhällen och att samverka med startupföretag är en av de viktigaste faktorerna för att nå de lösningar som krävs av vår nuvarande och framtida mobilitet, säger Nils Mösko, styrelseordförande för MobilityXlab och chef för strategi och affärsutveckling på biltillverkare Polestar.

Ett exempel är startupföretaget Reselo som grundades 2020 i Sverige och som utvecklar högpresterande biomaterial och erbjuder ett substitut för syntetiskt gummi i de flesta tillämpningar. Genom att använda biomassarester från skogsindustrin producerar de ett material med mycket lågt koldioxidavtryck.

– Många produkter är tillverkade av syntetiskt gummi som framställs från olja och orsakar stora koldioxidutsläpp. Å andra sidan kan naturgummi också bidra till avskogning, konkurrens med livsmedelsproduktion och en minskad biologisk mångfald. Dessa problem vill vi lösa genom att använda björkbark från skandinaviska skogar för att framställa gummi, förklarar Henrik Otendal, vd för Reselo, i en kommentar och fortsätter:

– Genom att gå med i MobilityXlab får vi möjlighet att samskapa lösningar med några av de största aktörerna inom fordonsindustrin från dag ett. Programmets prioritet på validering och den praktiska utvecklingen av en produkt är oerhört värdefull för startupföretag.

Fem år av accelererande innovation

Sedan starten för fem år sedan år 2017 grundar sig MobilityXlabs framgång på närheten till dess världsledande branschpartner, eftersom deras representanter är involverade i alla delar av organisationen, från screening av nya sökande till att leda samverkansprogrammen. Som ett resultat har programmet tagit emot fler än 800 ansökningar från startupföretag i över 50 länder.

– Det är inte möjligt för företag att ta ledningen när det gäller innovation på egen hand och ett ökande antal organisationer har antagit partnerskap som en ny form av ledarskap. I det här scenariot intar MobilityXlab rollen som en neutral plattform där kunskap, resurser och expertis styr produktiv samverkan för alla inblandade aktörer, säger Katarina Brud, direktör på MobilityXlab.

Urvalsprocessen för MobilityXlab äger rum två gånger om året och nästa ansökningsperiod öppnar i februari 2023. För att bli inbjuden till programmet måste ett startup väljas ut av minst två av MobilityXlabs partner. Detta stärker kunskapsdelningen och förbättrar resultaten av koncepttest- och valideringsprojekt.

Polestar
Nils Mösko, chef för strategi och affärsutveckling
nils.mosko@polestar.com

MobilityXlab
Katarina Brud, programansvarig
katarina.brud@mobilityxlab.com

Startupföretag i korthet:

Battrion
Battrion grundades 2015 som en avknoppning från det schweiziska federala tekniska institutet (ETH) i Zürich i Schweiz. Battrion utvecklar och marknadsför sin innovativa tillverkningsteknik Aligned Graphite® för litiumjonbatterier med syftet att öka laddningshastigheten för celler med hög energidensitet.
CanaryBit
CanaryBit är ett oberoende och internationellt team av experter inom cybersäkerhet, molnteknologi och konfidentiell databehandling. Vi möjliggör en sömlös samverkan mellan företag eller offentliga myndigheter. Vi använder toppmoderna verktyg för att skydda äganderätten till och integriteten för data med ledning av europeiska dataförordningar.
Klimator
Genom att tillhandahålla enastående vägväderdata, en viktig komponent vid bedömning av den omgivande miljön, är Klimators mål att möjliggöra datadriven förändring med banbrytande teknik. Möjliggör proaktiva AD- och ADAS-system i kombination med säkerhet på nästa nivå för att överbrygga klyftan mellan natur och innovation.
Minespider
Minespider erbjuder ett samverkansnätverk för en mer hållbar distributionskedja och en lösning för att möjliggöra elektrisk mobilitet och gå mot en mer hållbar försörjning av viktiga mineraler, fullständig regelefterlevnad, minskade koldioxidutsläpp och spårad batteriproduktion och återvinning genom batteripass.
Opteran
Opteran omkonstruerar insektshjärnor! Opteran bygger algoritmer som gör det möjligt för maskiner att röra sig mer naturligt – vi kallar det ”naturlig intelligens”.
Reselo AB
Reselos vision är att möjliggöra ökad hållbarhet genom att tillhandahålla högpresterande biomaterial som ersätter fossila bränslebaserade polymerer och plaster. Genom att använda restprodukter från skogsindustrin och förvandla dem till ett högkvalitativt gummi kommer Reselo att revolutionera både skogs- och gummiindustrin.
TripleBlind
TripleBlind möjliggör ”integritetskompatibelt” datasamarbete genom att aldrig dela rådata. Vi låser upp privata, federerade data för rapportering, analys, statistik och AI – och vårt tillvägagångssätt förlitar sig inte på tekniker som tar bort signalen från data. Med hjälp av TripleBlind behåller dina resultat samma fullständighet som om du hade använt dig av rådatan.
Viaduct
Viaduct är AI-plattformen som byggts för att leverera hälsoanalyser av fordon som hjälper tillverkare av fordonskomponenter, leverantörer och fordonsparker att minska kvalitetskostnaderna och implementera strategier för prediktivt underhåll i stor skala.

Katarina Brud, programansvarig på MobilityXlab. Foto: Lindholmen Science Park

MobilityXlab i korthet
MobilityXlab är en samverkanshubb som grundades 2017 av globala företag för att skapa och utveckla nya innovationer inom framtidens mobilitet – med varandra och med startupföretag. Våra sju partner är CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group och Zenseact. Lindholmen Science Park är värdorganisation. MobilityXlab stöds även av Västra Götalandsregionen och Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Under de första fem åren har MobilityXlab fått ansökningar från startupföretag i 50 länder. Samverkansplattformen har resulterat i 84 koncepttester och 14 accelerationer, i form av kommersiella kontrakt eller partnerskap.