Moderatledaren Ulf Kristersson besökte kretsloppsanläggningen i Högbytorp

Under Ulf Kristerssons kommunbesök i Upplands-Bro fick moderatledaren en rundvandring och beskrivning av Högbytorpanläggningens betydelse för Stockholmsregionen.
Bild: Marc Hoffmann, Sverigechef E.ON, Ulf Kristersson, partiledare Moderaterna, Kenneth Carlsson, E.ON och Fredrik Kjos, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro.

- Ulf Kristersson är den första partiledaren som besöker vår kretsloppsanläggning och han var genuint intresserad av varför vi gör den här stora investeringen. Vi hade också en bra diskussion kring kraftvärmens betydelse för energisystemet och som möjliggörare för en hållbar framtid, säger E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann.

Framtidens kretsloppanläggning vid Högbytorp i Upplands-Bro norr om Stockholm står klar i slutet av detta år. Biogasanläggningen producerar sedan i höstas biogas och biogödsel till regionen och kraftverksanläggningen med tillhörande fjärrvärmeledning beräknas vara färdigbyggd i slutet av året.

Fakta Kretsloppsanläggningen i Högbytorp

Kretsloppsanläggningen, som består av en biogasanläggning och ett kraftvärmeverk, har en strategisk placering i Högbytorp, i nordvästra Stockholm.

I slutet av 2019 kommer kretsloppsanläggningen i Högbytorp att vara i drift.

Investering: 265 miljoner euro

Årsproduktion (el, värme, biogas): 650 GWh