Modernisering av Kil–Ställdalen avlastar Värmlandsbanan och Västra stambanan

Bergslagsbanan mellan Gävle och Göteborg är ett viktigt godsstråk. Banan är nu redo för mer godstrafik. Upprustningen av sträckan Kil–Ställdalen innebär att tågen kan fjärrstyras hela vägen vilket ökar kapaciteten för godstrafik, men också för persontrafik.
När det gäller Västra stambanan avlastas den södra delen, genom den ökade kapaciteten på Bergslagsbanan.
– Vi har byggt sex nya mötesstationer, sett över plankorsningarna samt infört fjärrblockering för att öka kapaciteten för gods- och persontrafiken, säger projektledare Mark Jones på Trafikverket.
Nu kan långa tåg både mötas och köra om varandra på alla stationerna, mellan Kil och Ställdalen. Nya mötesspår har byggts vid Kejsarbäcken (fd Bredsjö södra), Geijersdal, Herrhult och Sandmon. Hällefors mötesspår har förlängts och en ny gång- och cykelbro gör det säkert att passera där. Daglösens station och 16 plankorsningar har byggts om.
Moderniseringen av den 14 mil långa sträckan inleddes 2014, och stråket väster om Vänern är nu ett alternativ till Västra stambanan.
– Investeringen ingår i vår stora satsning som gör järnvägen mer tillförlitlig och robust så att mer gods kan gå på järnväg, vilket på sikt också bidrar till en mer hållbar samhällsutveckling, säger Håkan Wennerström, regiondirektör Trafikverket.
Nyckelord
Kontakter
Mark Jones, projektledare Kil-Ställdalen.
E-post: mark.jones@trafikverket.se
Telefon: 076–627 43 22
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder

Dokument
Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Färre döda i vägtrafiken – men mer insatser krävs för att uppnå Nollvisionen25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 omkom 213 personer i olyckor på vägarna, enligt Trafas officiella statistik. Det är färre än både år 2023 (229 personer omkom) och år 2022 (227 personer). Utvecklingen över tid går åt rätt håll – men samtidigt för långsamt för att nå de uppsatta etappmålen för 2030.
Fler tåg i tid i mars – bästa resultatet på två år24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under mars kom resenärerna på fler än nio av tio persontåg fram i tid, det bästa resultatet sedan april 2023. Dessutom rullade nästan hela 95 000 persontåg på spåren, det är rekordmånga tåg under en månad – med undantag för i januari i år.
Nu fortsätter vi satsningarna på Malmbanan16.4.2025 08:50:33 CEST | Pressmeddelande
I sommar ska Sveriges tyngst trafikerade järnväg bli ännu bättre och mer tillförlitlig. Med start redan i maj kommer Trafikverket att genomföra ett stort antal åtgärder längs de 50 milen mellan Boden och Riksgränsen.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för ett bättre flöde i påsktrafiken14.4.2025 06:42:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är snart här och därmed en av årets stora trafikhelger. E4 norr om Gävle är en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Även i år kommer det att vara förbjudet att köra om på E4 mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
Du ska kunna lita på järnvägen – även när vi rustar den för fullt9.4.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu under påskhelgen och framåt i vår är de flesta arbetena koncentrerade till västra delarna av landet. I mellersta Sverige och i Stockholmstrakten arbetar vi också i spåren med påverkan på resor och transporter som följd. Men även längre norrut händer det saker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum