Moment Group förvärvar Ballbreaker

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar Ballbreaker Kungsholmen AB. Ballbreaker omsätter drygt 60 msek med en rörelsemarginal på ca 15%.Köpeskillingen uppgår till 43 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel 4,5 utifrån ett justerat EBITDA för räkenskapsåret 2016/2017. Förvärvet beräknas bidra med 5-7 msek till koncernens EBITDA under resterande del av fjärde kvartalet 2017. Ballbreakers ledning kommer att vara kvar i bolaget för att fortsätta driva och utveckla verksamheten.

- Moment Groups tillväxtstrategi bygger på att utveckla nuvarande affärsområden samt att succesivt expandera verksamheten till nya segment inom upplevelseindustrin. I februari förvärvade vi Minnesota Communication och utökade därmed affärsområde Event. Nu tar vi nästa steg i vår expansion genom att förvärva Ballbreaker och därmed går vi in i ett nytt och spännande segment som bygger på att gästen själv tar en aktiv del i sin upplevelse tillsammans med vänner, kollegor och familj, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.

Ballbreaker är ett modernt aktivitetscenter på 3900 kvm på Kungsholmen i Stockholm med tillhörande mat- och dryckesservering. Anläggningen har kapacitet för 900 gäster varav 300 kan erbjudas möjlighet till middagssittning. Ballbreaker tillhandahåller ett antal aktiviteter för såväl privat- som företagskunder i kombination med ett komplett mat- och dryckesutbud. Anläggningen erbjuder 18 bowlingbanor, jaktsimulator, golfsimulatorer, racingsimulatorer, shuffle board, biljardbord mm. Mat & dryck håller hög klass och köket hanterar allt från lunchservering, à la carte, konferensmiddagar och festvåningsarrangemang till bargäster och bufféupplägg. På anläggningen erbjuds även konferensmöjligheter i välutrustade lokaler för upp till 100 personer med tillhörande konferensservice.

- Ballbreaker är en framgångsrik aktivitetsanläggning där ledning och medarbetare tillsammans driver verksamheten med både professionalitet och engagemang. Vi vill varmt välkomna dem till vår upplevelsekoncern och är övertygade om att de kommer att passa mycket väl in, fortsätter Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.

- Vi känner oss säkra på att Moment Group blir en bra ägare som ser långsiktigt på ägandet och samtidigt har en god förståelse för vår bransch. Det känns verkligen riktigt bra, säger Anders Nilsson grundare/huvudägare och Jan Eriksson VD/delägare i Ballbreaker.

Tillträdet sker den 1 november 2017.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.