Moment Group förvärvar Ballbreaker

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar Ballbreaker Kungsholmen AB. Ballbreaker omsätter drygt 60 msek med en rörelsemarginal på ca 15%.Köpeskillingen uppgår till 43 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel 4,5 utifrån ett justerat EBITDA för räkenskapsåret 2016/2017. Förvärvet beräknas bidra med 5-7 msek till koncernens EBITDA under resterande del av fjärde kvartalet 2017. Ballbreakers ledning kommer att vara kvar i bolaget för att fortsätta driva och utveckla verksamheten.

- Moment Groups tillväxtstrategi bygger på att utveckla nuvarande affärsområden samt att succesivt expandera verksamheten till nya segment inom upplevelseindustrin. I februari förvärvade vi Minnesota Communication och utökade därmed affärsområde Event. Nu tar vi nästa steg i vår expansion genom att förvärva Ballbreaker och därmed går vi in i ett nytt och spännande segment som bygger på att gästen själv tar en aktiv del i sin upplevelse tillsammans med vänner, kollegor och familj, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.

Ballbreaker är ett modernt aktivitetscenter på 3900 kvm på Kungsholmen i Stockholm med tillhörande mat- och dryckesservering. Anläggningen har kapacitet för 900 gäster varav 300 kan erbjudas möjlighet till middagssittning. Ballbreaker tillhandahåller ett antal aktiviteter för såväl privat- som företagskunder i kombination med ett komplett mat- och dryckesutbud. Anläggningen erbjuder 18 bowlingbanor, jaktsimulator, golfsimulatorer, racingsimulatorer, shuffle board, biljardbord mm. Mat & dryck håller hög klass och köket hanterar allt från lunchservering, à la carte, konferensmiddagar och festvåningsarrangemang till bargäster och bufféupplägg. På anläggningen erbjuds även konferensmöjligheter i välutrustade lokaler för upp till 100 personer med tillhörande konferensservice.

- Ballbreaker är en framgångsrik aktivitetsanläggning där ledning och medarbetare tillsammans driver verksamheten med både professionalitet och engagemang. Vi vill varmt välkomna dem till vår upplevelsekoncern och är övertygade om att de kommer att passa mycket väl in, fortsätter Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.

- Vi känner oss säkra på att Moment Group blir en bra ägare som ser långsiktigt på ägandet och samtidigt har en god förståelse för vår bransch. Det känns verkligen riktigt bra, säger Anders Nilsson grundare/huvudägare och Jan Eriksson VD/delägare i Ballbreaker.

Tillträdet sker den 1 november 2017.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

ÅRETS SOMMARTURNÉ - ROLANDZ ger sig ut på FULDANS TOUR 201820.4.2018 10:33Pressmeddelande

Den mest framgångsrika händelsen från Karlskoga, efter Bofors Järnbruk, ger sig äntligen ut på turné igen! Efter den formidabla succén i Melodifestivalen har grabbarna i bandet legat i hårdträning för att möta ett soligt sommarsverige. Bussen är tvättad, kostymen är struken och håret på trummis-Robban är om möjligt ännu större. Framförallt kommer det att glittras, paljettas och sprakas till ett jädra hålligång!