MOMENT GROUP slutför förvärvet av STAR Bowling och beslutar om riktad nyemission

Moment Group AB (publ) ("Moment Group") har idag, genom sitt dotterbolag Wallmans Group AB, slutfört förvärvet av Conciliance AB, verksamt under namnet STAR Bowling ("STAR"). Förvärvet offentliggjordes genom pressmeddelande den 19 juni 2018. Moment Group har vidare beslutat om en riktad nyemission av 100 000 aktier till säljarna av STAR.

Moment Group förvärvade aktierna i Conciliance AB av familjen Sterner ("Säljarna"), vilka 2004 grundande STAR och har ägt det sedan dess.

I samband med tillträdet betalades en kontant initial köpeskilling om 50 miljoner kronor till Säljarna. Som ett led i förvärvet beslutade styrelsen i Moment Group, med stöd av bemyndigande från årsstämman, om en riktad nyemission av 100 000 aktier i Moment Group till Säljarna.

Teckningskursen för de nyemitterade aktierna uppgick till 22,73 kronor och har fastställts baserat på det volymviktade genomsnittspriset per aktie för den handel som bedrivits i Moment Groups aktie på Nasdaq First North Premier under en period om 30 handelsdagar omedelbart före aktieöverlåtelseavtalets ingående den 19 juni 2018.

Samtliga aktier har tecknats av Säljarna i enlighet med aktieöverlåtelseavtalet och Moment Groups styrelse har beslutat att tilldela de nyemitterade aktierna till Säljarna. Den totala emissionslikviden om 2 273 000 kronor ska erläggas kontant av Säljarna. Genom nyemissionen ökar Moment Groups aktiekapital med 50 000,00 kronor till 7 261 541,50 kronor.

Antalet aktier kommer efter nyemissionen att vara 14 523 083 stycken. Emissionen innebär således en utspädningseffekt om cirka 0,7 procent.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.