MOMENT GROUP visar ett första kvartal med ytterligare tillväxt, ökad vinstnivå och emission av företagsobligation för fortsatt expansion.

RULLANDE 12 MÅNADER 2017-04-01 – 2018-03-31 • Pro rata-omsättning: 808,6 msek (707,3 msek) • Nettoomsättning: 997,4 msek (971,9 msek) • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA): 47,2 msek (15,8 msek) • Rörelseresultat (EBIT): 31,6 (-0,1 msek)

.

VD HAR ORDET - hämtat från Delårsrapporten 1 januari - 31 mars 2018

Ett första kvartal med ytterligare tillväxt, ökad vinstnivå och emission av företagsobligation för fortsatt expansion.

Tillväxten under första kvartalet uppgick till 9%, när man jämför pro rata-omsättningen med samma period föregående år. Omsättningstillskottet kommer främst från förvärven av Minnesota och Ballbreaker. Resultatet på EBITDA-nivå stärktes med 3 msek jämfört med första kvartalet föregående år och då är kostnader om sammantaget 8 msek tagna för uppstarten av Kungsportshuset i Göteborg och etableringen av 2Entertain Germany. Justerat för dessa kostnader är förbättringen för kvartalet således 11 msek, och på rullande 12-månader uppgår justerat EBITDA till 55 msek.

I senaste bokslutskommunikén skrev jag att vi vid ingången av året såg en positiv utveckling under 2018 för affärsområde Event och vi kan nu konstatera att rörelseresultatet under första kvartalet stärktes med 6 msek och uppgick till 5 msek (-1 msek). Förbättringen härrör främst från Hansen samtidigt som Minnesota levererade på samma fina nivå som föregående år. Även Live Entertainment gjorde ett starkt kvartal med en resultatökning på 6 msek vilket visar att 2Entertain under kvartalet haft en bra mix i produktionsportföljen och de genererade ett rörelseresultat på 7 msek (1 msek). Inom affärsområde Venues påverkades resultatet av att påskhelgen inföll i mars, vilket gav en negativ effekt på resultatet då arenorna den helgen var stängda. Därtill påverkar tidigare nämnda kostnader för uppstarten av Kungsportshuset och sammantaget gjorde Venues ett rörelseresultat i kvartalet på -8,8 msek (1,4 msek), vilket är en minskning mot föregående år med 10,2 msek.

Arbetet med vår tillväxtstrategi fortlöper och för att möjliggöra ytterligare förvärv inom upplevelseindustrin emitterade koncernen under mars månad en fulltecknad företagsobligation på 200 msek. I samband med emissionen upplevde vi ett stort intresse för koncernens position i allmänhet och för vår tillväxtstrategi inom upplevelseindustrin i synnerhet. Inom ramen för vår expansion är vårt affärsflöde fortsatt starkt och vi utvärderar löpande olika tillväxtmöjligheter.

Årsstämman för Moment Group kommer att hållas i Kungsportshuset den 8 maj. Jag hälsar alla aktieägare varmt välkomna dit för att uppleva det nyöppnade huset och samtidigt ser jag fram emot att vid årsstämman berätta mer om koncernens utveckling. Väl mött!

Göteborg 25 april 2018

Pelle Mattisson
VD/Koncernchef

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

MOMENT GROUP AB (publ) offentliggör obligationsprospekt och ansöker om notering av företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm18.5.2018 10:13Pressmeddelande

MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") offentliggjorde den 21 mars 2018 att bolaget emitterat icke säkerställda företagsobligationer om 200 miljoner SEK. Obligationerna emitteras under en total ram om 400 miljoner SEK och löper under tre år med en rörlig ränta om Stibor 3m + 6,0 procent med Stiborgolv. I enlighet med villkoren för obligationerna ska MOMENT GROUP ansöka om notering av obligationerna vid Corporate Bond List of Nasdaq Stockholm. I syfte att kunna notera obligationerna har MOMENT GROUP upprättat ett prospekt.

Sveriges populära komikertrio Thomas Petersson, Sussie Eriksson och Johan Petersson laddar för komedi på Krusenstiernska Teatern i sommar!27.4.2018 10:25Pressmeddelande

Det blir komiskt kaos när Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. kommer med prisvinnande farsklassiker ”DubbelTrubbel” till en av Sveriges vackraste sommarscener Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Förberedelserna är nu i fullgång, manusläsning och repetitioner har startat, allt inför den stora sommarpremiären den 28 juni på Krusenstiernska Teatern.

ÅRETS SOMMARTURNÉ - ROLANDZ ger sig ut på FULDANS TOUR 201820.4.2018 10:33Pressmeddelande

Den mest framgångsrika händelsen från Karlskoga, efter Bofors Järnbruk, ger sig äntligen ut på turné igen! Efter den formidabla succén i Melodifestivalen har grabbarna i bandet legat i hårdträning för att möta ett soligt sommarsverige. Bussen är tvättad, kostymen är struken och håret på trummis-Robban är om möjligt ännu större. Framförallt kommer det att glittras, paljettas och sprakas till ett jädra hålligång!