MOMENT GROUP visar ett första kvartal med ytterligare tillväxt, ökad vinstnivå och emission av företagsobligation för fortsatt expansion.

RULLANDE 12 MÅNADER 2017-04-01 – 2018-03-31 • Pro rata-omsättning: 808,6 msek (707,3 msek) • Nettoomsättning: 997,4 msek (971,9 msek) • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA): 47,2 msek (15,8 msek) • Rörelseresultat (EBIT): 31,6 (-0,1 msek)

.

VD HAR ORDET - hämtat från Delårsrapporten 1 januari - 31 mars 2018

Ett första kvartal med ytterligare tillväxt, ökad vinstnivå och emission av företagsobligation för fortsatt expansion.

Tillväxten under första kvartalet uppgick till 9%, när man jämför pro rata-omsättningen med samma period föregående år. Omsättningstillskottet kommer främst från förvärven av Minnesota och Ballbreaker. Resultatet på EBITDA-nivå stärktes med 3 msek jämfört med första kvartalet föregående år och då är kostnader om sammantaget 8 msek tagna för uppstarten av Kungsportshuset i Göteborg och etableringen av 2Entertain Germany. Justerat för dessa kostnader är förbättringen för kvartalet således 11 msek, och på rullande 12-månader uppgår justerat EBITDA till 55 msek.

I senaste bokslutskommunikén skrev jag att vi vid ingången av året såg en positiv utveckling under 2018 för affärsområde Event och vi kan nu konstatera att rörelseresultatet under första kvartalet stärktes med 6 msek och uppgick till 5 msek (-1 msek). Förbättringen härrör främst från Hansen samtidigt som Minnesota levererade på samma fina nivå som föregående år. Även Live Entertainment gjorde ett starkt kvartal med en resultatökning på 6 msek vilket visar att 2Entertain under kvartalet haft en bra mix i produktionsportföljen och de genererade ett rörelseresultat på 7 msek (1 msek). Inom affärsområde Venues påverkades resultatet av att påskhelgen inföll i mars, vilket gav en negativ effekt på resultatet då arenorna den helgen var stängda. Därtill påverkar tidigare nämnda kostnader för uppstarten av Kungsportshuset och sammantaget gjorde Venues ett rörelseresultat i kvartalet på -8,8 msek (1,4 msek), vilket är en minskning mot föregående år med 10,2 msek.

Arbetet med vår tillväxtstrategi fortlöper och för att möjliggöra ytterligare förvärv inom upplevelseindustrin emitterade koncernen under mars månad en fulltecknad företagsobligation på 200 msek. I samband med emissionen upplevde vi ett stort intresse för koncernens position i allmänhet och för vår tillväxtstrategi inom upplevelseindustrin i synnerhet. Inom ramen för vår expansion är vårt affärsflöde fortsatt starkt och vi utvärderar löpande olika tillväxtmöjligheter.

Årsstämman för Moment Group kommer att hållas i Kungsportshuset den 8 maj. Jag hälsar alla aktieägare varmt välkomna dit för att uppleva det nyöppnade huset och samtidigt ser jag fram emot att vid årsstämman berätta mer om koncernens utveckling. Väl mött!

Göteborg 25 april 2018

Pelle Mattisson
VD/Koncernchef

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport 1 jan - 30 sep 2018: Notering på Nasdaq Stockholm genomförd och efter en period av hög tillväxt följer nu en konsolideringsfas26.10.2018 10:34Pressmeddelande

Inledningsvis, innan redogörelsen för tredje kvartalet, är vi stolta över att Moment Groups aktie sedan den 18 oktober handlas på Nasdaq Stockholm, Main Market. Det är en kvalitetsstämpel att koncernen numera återfinns på huvudlistan då en notering där föregås av en omfattande granskningsprocess. Dessutom ökar det möjligheterna för Moment Group att agera i marknaden och driva det fortsatta arbetet för att vara den ledande aktören som formar upplevelseindustrin – ”Shaping the experience industry”.