MOMENT GROUP visar ett första kvartal med ytterligare tillväxt, ökad vinstnivå och emission av företagsobligation för fortsatt expansion.

RULLANDE 12 MÅNADER 2017-04-01 – 2018-03-31 • Pro rata-omsättning: 808,6 msek (707,3 msek) • Nettoomsättning: 997,4 msek (971,9 msek) • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA): 47,2 msek (15,8 msek) • Rörelseresultat (EBIT): 31,6 (-0,1 msek)

.

VD HAR ORDET - hämtat från Delårsrapporten 1 januari - 31 mars 2018

Ett första kvartal med ytterligare tillväxt, ökad vinstnivå och emission av företagsobligation för fortsatt expansion.

Tillväxten under första kvartalet uppgick till 9%, när man jämför pro rata-omsättningen med samma period föregående år. Omsättningstillskottet kommer främst från förvärven av Minnesota och Ballbreaker. Resultatet på EBITDA-nivå stärktes med 3 msek jämfört med första kvartalet föregående år och då är kostnader om sammantaget 8 msek tagna för uppstarten av Kungsportshuset i Göteborg och etableringen av 2Entertain Germany. Justerat för dessa kostnader är förbättringen för kvartalet således 11 msek, och på rullande 12-månader uppgår justerat EBITDA till 55 msek.

I senaste bokslutskommunikén skrev jag att vi vid ingången av året såg en positiv utveckling under 2018 för affärsområde Event och vi kan nu konstatera att rörelseresultatet under första kvartalet stärktes med 6 msek och uppgick till 5 msek (-1 msek). Förbättringen härrör främst från Hansen samtidigt som Minnesota levererade på samma fina nivå som föregående år. Även Live Entertainment gjorde ett starkt kvartal med en resultatökning på 6 msek vilket visar att 2Entertain under kvartalet haft en bra mix i produktionsportföljen och de genererade ett rörelseresultat på 7 msek (1 msek). Inom affärsområde Venues påverkades resultatet av att påskhelgen inföll i mars, vilket gav en negativ effekt på resultatet då arenorna den helgen var stängda. Därtill påverkar tidigare nämnda kostnader för uppstarten av Kungsportshuset och sammantaget gjorde Venues ett rörelseresultat i kvartalet på -8,8 msek (1,4 msek), vilket är en minskning mot föregående år med 10,2 msek.

Arbetet med vår tillväxtstrategi fortlöper och för att möjliggöra ytterligare förvärv inom upplevelseindustrin emitterade koncernen under mars månad en fulltecknad företagsobligation på 200 msek. I samband med emissionen upplevde vi ett stort intresse för koncernens position i allmänhet och för vår tillväxtstrategi inom upplevelseindustrin i synnerhet. Inom ramen för vår expansion är vårt affärsflöde fortsatt starkt och vi utvärderar löpande olika tillväxtmöjligheter.

Årsstämman för Moment Group kommer att hållas i Kungsportshuset den 8 maj. Jag hälsar alla aktieägare varmt välkomna dit för att uppleva det nyöppnade huset och samtidigt ser jag fram emot att vid årsstämman berätta mer om koncernens utveckling. Väl mött!

Göteborg 25 april 2018

Pelle Mattisson
VD/Koncernchef

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.