MTA inleder unik satsning – vill förebygga psykisk ohälsa

Efter initiativ från ett av MTA:s huvudskyddsombud gör bygg- och anläggningsföretaget nu verklighet av en partsgemensam utbildning. Målet: Att förebygga fall av psykisk ohälsa och skapa ytterligare medvetenhet kring hur tillståndet kan ta sig uttryck.
Maria Hernroth håller i utbildningstillfällena när MTA satsar på ökad förståelse kring psykisk ohälsa.

Det är tillsammans med Byggnads och Byggföretagen som MTA inleder med tre halvdagsutbildningar för att öka förståelsen kring psykisk ohälsa och stärka det befintliga måendet hos medarbetarna. Fokus kommer även att riktas mot psykosocial arbetsmiljö övergripande, vad som gäller och hur vi kan förebygga och upptäcka risker. Under de första tillfällena kommer 90 av företagets 300 anställda att gå utbildningen på tre orter; Helsingborg, Varberg och Halmstad.
– Tillsammans med Byggnads och Byggföretagen delar vi uppdraget att skapa rätt förutsättningar för att alla ska ha det bra på jobbet. Därför var denna idé välkommen och ett initiativ som nu känns helt rätt att kroka arm i, säger Dan Delerud som är utbildnings- och lärlingsansvarig på MTA och fortsätter:
– Det är viktigt för oss att alla på MTA ska få denna utbildning, oavsett befattning. Psykisk ohälsa kan drabba vem som helst, när som helst i livet.

En målsättning med utbildningen är att våra medarbetare får större förståelse för vad psykisk ohälsa är och hur det kan ta sig uttryck att må dåligt på det viset. Som ett ökande samhällsproblem ser MTA det som en viktig insats att belysa hur det påverkar välbefinnandet. Fokus riktas mot hur man kan hjälpa sig själv om man drabbas, eller hur man gör bäst om det inträffar för en kollega eller anhörig.
– Om denna insats från oss som företag kan innebära att våra medarbetare står bättre rustade när denna problematik dyker upp är det såklart en stor vinst. Kan den dessutom öka hälsan och välmåendet överlag blir ju satsningen en besparing, säger Dan Delerud.

Maria Hernroth är den som kommer att hålla i utbildningstillfällena på MTA, via det egna företaget Limbic. Hon är även engagerad som hållbarhetschef- och complianceansvarig på Svensk Byggtjänst. Utifrån den utvärdering som kommer att genomföras med MTA som pilot är tanken att Byggnads och Byggföretagen Halland ska nå bredare med denna typ av utbildning till så många företag som möjligt i branschen.

Industrivägen 8
302 41 Halmstad