Musikhjälpen 2022: Hela Sverige har bidragit – 54 517 949 kr till Musikhjälpen

I kväll avslutades Musikhjälpen på Kungstorget i Göteborg efter 144 timmars direktsändning i P3 och SVT Play. Tillsammans skapade publiken 849 928 engagemang, vilket gav över 54,5 miljoner kr till insamlingen för temat ”För en tryggare barndom på flykt från krig”. Resultatet är det näst högsta sedan Musikhjälpen startade.
Klockan 20.40 på söndagskvällen släpptes programledarna Oscar Zia, Tina Mehrafzoon och Klas Eriksson ut ur Musikhjälpen-buren. Hela 54 517 949 kr skänktes under veckan till Musikhjälpen och insamlingen ”För en tryggare barndom på flykt från krig”. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Klockan 20.40 på söndagskvällen släpptes programledarna Oscar Zia, Tina Mehrafzoon och Klas Eriksson ut ur Musikhjälpen-buren – efter en vecka där de tillsammans med publiken bland annat lärt sig mer om årets tema och fått uppleva en mängd magiska livespelningar med Sveriges främsta artister. Kärlekens torg i Göteborg har bubblat av aktiviteter och över hela landet har människor engagerat sig på olika sätt: önskat låtar, deltagit i tävlingar, budat på auktioner, bidragit till insamlingsbössor och startat egna insamlingar.

– Musikhjälpen-publiken har återigen visat att vi kan skapa något stort tillsammans när alla bidrar med det man kan. Vi har sett människor engagera sig från norr till söder, genom allt från löpning i lussebulledräkt till husdjursbössor och låtönskningar. Värmen och engagemanget som vi känt den här veckan kan vi leva på länge – och det bästa är att det gör skillnad för barn på flykt från krig, säger Simon Rosenqvist, projektledare Sveriges Radio.

– Göteborgarna har med sin värme och kärlek tinat upp en vädermässigt kylslagen vecka och Kungstorget har kanske för alltid blivit Kärlekens torg. Engagemanget och den härliga stämningen vi mötts av i stan under veckan har gett ringar på vattnet ut i landet och bidragit till detta fantastiska år för Musikhjälpen, säger Karl-Johan Paulsson, projektledare SVT.

Radiohjälpen kommer nu säkerställa att de insamlade pengarna* fördelas dit där de behövs som mest.

– Ett stort tack till alla som bidragit! Radiohjälpens arbete med att bedöma alla ansökande projektkoncept har redan börjat. Mycket viktigt kommer att stödjas med Musikhjälpens insamling, och bidra till en tryggare barndom på flykt, säger Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen.

Publikens engagemang
Totalt har Musikhjälpen räknat till 849 928 engagemang från privatpersoner, organisationer och företag. Många kända personer och artister har bidragit. Tävlingen ”Häng med Hooja på deras konsert på Gröna Lund” gav 340 728 kr och ”Leif och Billys purfärska räv” 589 222 kr.

Några andra exempel (resultat 18/12 kl. 20.00 – obs att vissa inte är avslutade än):

• Sven-Ingvars spelar i ditt vardagsrum (auktion): 113 000 kr
  • Morgonpasset i P3: Kodjos rekordbössa (insamlingsbössa): 3 016 001 kr
  • Rederiets bardisk (auktion): 26 500 kr
  • Exklusiv inbjudan till Mello-finalen (tävling):200 321 kr
  • En helkväll med Zeina Mourtada och Andra "Börshajen" Farhad (tävling): 128 695 kr
  • Vinn en skidlektion med Charlotte Kalla (auktion):17 000 kr
  • Arvid skidar för Musikhjälpen (insamlingsbössa): 218 820 kr

På http://musikhjälpen.se kan man söka bland alla insamlingar till exempel med ortnamn för att se engagemang  i respektive område.

Musiken i Musikhjälpen
Under veckan har det kommit in över 70 000 låtönskningar. Listor över de mest önskade låtarna och mest önskade artisterna under Musikhjälpen-veckan finns här: https://sverigesradio.se/artikel/musikhjalpen-2022-de-mest-onskade-latarna-och-artisterna

* Den slutgiltiga siffran kommer att justeras, eftersom öronmärkta pengar brukar fortsätta att komma in även efter veckan.

Pressbilder från hela Musikhjälpen-veckan:

För mer information, vänligen kontakta:

Karl-Johan Paulsson, projektledare SVT
karl.johan.paulsson@svt.se