Musselbullar, rotabagge och torkad åbrodd – här är länets nya landskapsrätter

Sverige kommer att få nya landskapsrätter. Västra Götalands län bjuder på bland annat musselbullar, rotabagge och torkad åbrodd. Baldersnäs herrgård i Dals Långed, Musselbaren i Ljungskile och Bjertorps slott i Kvänum har fått uppdragen att ta fram landskapsrätterna med lokala råvaror.

Syftet med att ta fram de nya landskapsrätterna är att främja svensk måltidskultur och svensk landsbygdsutveckling. I Västra Götaland finns en mängd olika lokala och unika råvaror. Restaurangerna som arbetar med de nya landskapsrätterna ingår i nätverket Smaka på Västsverige

- Den stora skillnaden från tidigare landskapsrätter är att det nu tas ett grepp om en hel måltid som baseras på traditionella råvaror men med nya angreppssätt för att passa in som en modern måltid. Tidigare så har det plockats fram landskapsrätter där ett traditionellt recept har varit representativt för landskapet, säger Lena Björkqvist, samordnare för livsmedelsfrågor på Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Dalsland arbetar med skogens råvaror, Bohuslän tar med havets läckerheter och Västergötland lyfter slätternas godsaker. För Västra Götalands landskapsrätter pågår ett samarbete mellan Turistrådet Västsverige och Länsstyrelsen.

- De lokala och unika råvarorna som Västsverige erbjuder kommer att vara med i landskapsrätterna, och representera vår del av Sverige, säger Jill Axelsson Pabst, projektledare på Turistrådet Västsverige.

Nu har de första idéskisserna på menyer kommit in. För Dalsland kommer ingredienserna att bestå av bland annat gädda, rotselleri och torkad åbrodd som krydda. Bohuslän har med bland annat spekemakrill, musselbullar och äggost, medan Västergötland har med ingredienserna Vänernlöjrom, rotabagge (kålrot) och korn.

Organisationerna bakom arbetet med Sveriges nya landskapsrätter är Gastronomiska Akademien, Kungl. Skogs- och lantbruksakademien, Måltidsakademien samt Folkets Hus och Parker.

Presentationerna av Sveriges nya landskapsmåltider äger rum i Skånska Gruvan på Skansen, Stockholm den 20 oktober. Under 2023 kommer rätterna att tillagas i olika sammanhang, inte minst i samband med att Stockholm är Europas gastronomiska huvudstad detta år.

Baldersnäs. Foto: Nadja Odenhage
Bjertorp Slott. Foto. Madeleine Landley