Näringslivsmedalj till Jenny Lindén Urnes, Lindéngruppen

Kungl. Patriotiska Sällskapet delar nu ut Näringslivsmedaljen 2020 till fem mottagare. Jenny Lindén Urnes hyllas för att ha fortsatt utvecklingen av det framgångsrika familjeföretaget Lindéngruppen.
Kungl. Patriotiska Sällskapets ordförande Erik Norberg delar ut medaljen till Jenny Lindén Urnes (Lindéngruppen, Skåne).

Se en nyproducerad intervju: https://youtu.be/z6gNYbZjzsI

Sällskapets motivering – Jenny Lindén Urnes
… för att ha fortsatt utvecklingen av det framgångsrika familjeföretaget Lindéngruppen, där koppling till den samtida konsten är en viktig del.

Jenny Lindén Urnes har examen i filosofi och konstvetenskap. Samtidigt har hon arbetat och skolat in sig i det företag som hennes far grundade och som hon nu driver tillsammans med sin make – Lindéngruppen AB som omsätter närmare 16 miljarder och har över 5 500 anställda. Beckers, Colart, Höganäs och Alex Begg är en grupp framgångsrika företag med stor bredd och som alla arbetar med hållbar utveckling för ögonen. Bland Jenny Lindén Urnes engagemang märks ordförandeskapet i Färgfabriken – en plattform för samtida kulturella uttryck med tonvikt på konst, arkitektur och stadsplanering – samt ett stort engagemang för hållbarhetsfrågor. Annars betraktas hon som en näringslivsdoldis. Förra året skapade hon dock rubriker när hon tog initiativ till ett upprop – med ett starkt personligt engagemang – mot så kallade kompetensutvisningar. ”Så länge kompetenta människor blir utvisade på så här absurda grunder måste man fortsätta sätta press på regering och riksdag”, sa hon i Dagens Industri.

www.lindengruppen.com

2020 års mottagare av Näringslivsmedaljen
Anna Barkevall, Böda Sand Beach and Resort, Öland
Karin Bodin, Polarbröd, Norrbotten
Kjell-Ove Gunnarsson, GT Wire, Småland
Jenny Lindén Urnes, Lindéngruppen, Skåne
Lars Martinson, Martinson Group, Västerbotten

Beslutet togs 29 januari 2020 men pga pandemin utdelas Näringslivsmedaljen 2020 först nu.

Om Näringslivsmedaljen – för gagnerik gärning inom svenskt näringsliv
Kungl. Patriotiska Sällskapet instiftade 1982 en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis. Medaljen utdelas efter beslut av Sällskapets förvaltningsutskott efter förslag av ledamöterna. Medaljen som är gjord i guld delas ut i Sällskapets första storlek (motsvarande 11:e storleken, 41 mm).

Ständig sekreterare:
Kjell Blückert
Kansli- och fondansvarig
kjell.bluckert@kungligapatriotiskasallskapet.se

Biträdande sekreterare: Anette Jonsson
Kommunikations- och medaljansvarig
anette.jonsson@kungligapatriotiskasallskapet.se

Kungl. Patriotiska Sällskapets ordförande Erik Norberg flankeras av medaljörerna. Från vänster Anna Barkevall (Böda Sand Beach and Resort, Öland), Kjell-Ove Gunnarsson (GT Wire, Småland), Jenny Lindén Urnes (Lindéngruppen, Skåne), Lars Martinson (Martinson Group, Västerbotten), Karin Bodin (Polarbröd, Norrbotten).

08 - 611 12 62https://kungligapatriotiskasallskapet.se/

Kungl. Patriotiska Sällskapet är sedan över 250 år en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772. En patriot är och var en människa som verkar för det allmänna bästa och inte bara för egen vinning. Sällskapets syfte är att stödja landets utveckling.

Sällskapet förvaltar fonder på över 800 Mk och delar årligen ut ca 15 Mkr i bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål.