Nationellt toppmöte om AI och demokrati i Göteborg 20-21 oktober

- Digitaliseringen har alldeles för länge setts som en IT-fråga, som delegeras till personer med teknisk kompetens. I själva verket skär digitalisering och tillämpning av AI rakt igenom samhället och påverkar allt från framtidens jobb till utbildning och välfärd. Hur den nya teknologin används styr vilket samhälle vi får. Med Future of Democracy Summit vill vi få ledare från myndigheter, företag och intresseorganisationer att ta sitt ansvar för den digital utvecklingen och vårt samhälles framtid, säger Karin Hübinette, projektledare för Future of Democracy Summit.

Bland deltagarna finns profiler som Mouna Esmaeilzadeh och Carl Bildt, ledare som generaldirektör för Arbetsförmedlingen Maria Mindhammar, ärkebiskop Antje Jackelén och Microsofts vd Helene Barnekow. Sammanlagt deltar ett hundratal beslutsfattare från näringsliv, akademi, offentlig sektor och civilsamhälle i samtalen den 20-21 oktober .

Initiativtagare till Future of Democracy är Medier & demokrati och AI Sweden. Projektet  genomförs i samverkan med Kommittén Demokratin 100 år, Kungliga Ingenjörs­vetenskaps­akademin, International Youth Think Tank, Myndigheten för Digital Förvaltning, Lindholmen Science Park, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, Malmö Universitet och Telenor.

Här kan du läsa mer om Future of Democracy Summit i Göteborg den 20-21 oktober.

Hör gärna av dig till Carl-Martin Vikingsson om du har frågor, eller vill komma i kontakt med någon av deltagarna: carl-martin.vikingsson@ai.se