Naturskyddsföreningen anordnar manifestation för miljöförsvarare på COP27 i Egypten

Kampen för att bromsa klimatförändringarna och minska förlusten av biologisk mångfald har blivit allt farligare. Varannan dag mördas en miljöförsvarare någonstans i världen och urfolk tillhör de särskilt utsatta. För att sätta ljuset på miljöförsvarares rättigheter anordnar Naturskyddsföreningen i dag en manifestation på klimattoppmötet COP27 i Sharm el-Sheikh, Egypten.

- Det borde vara en självklarhet att med fredliga metoder kunna försvara miljön utan att riskera livet. Lika självklart borde det vara att företag tar ansvar för hur deras verksamhet påverkar miljön och mänskliga rättigheter. Men så ser verkligheten tyvärr inte ut idag. Situationen för både miljöförsvarare och den natur de kämpar för att rädda blir alltmer alarmerande, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen ansökte om tillstånd för att anordna en manifestation för miljöförsvarare i god tid innan COP27 började. Igår fick vi besked om att tillståndet beviljas.

Flera av Naturskyddsföreningens internationella samarbetsorganisationer kommer att delta, såsom PELUM Kenya, ukrainska Ecoaction och Earthlife från Sydafrika. Bland andra Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén kommer att hålla tal.

De flesta av morden på miljöförsvarare kopplar till konflikter om mark. Urfolk är särskilt utsatta – var tredje miljöförsvarare som mördades under 2021 tillhörde en urfolksgrupp. För att vända den negativa utvecklingen krävs politiska beslut om bindande reglersom behövs för att stoppa miljöförstörelse och attacker på miljöförsvarare som sker i samband med företagsverksamhet, säger Karin Lexén.

När: Tisdag 15 november kl. 16.00–16.30 lokal tid (kl. 15.00 svensk tid)

Plats: Location 4 B, vid rondellen med pelare av ledskärmar, i slutet av huvudgatan mellan zon B och C mot förhandlingsområdet

Presskontakt på plats

Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef

+4670 726 65 40

hanna.berheimbrudin@naturskyddsforeningen.se

Minskade miljöanslag förvärrar naturkrisen: ”Riskfylld politik”31.1.2023 16:51:11 CET | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har presenterat sin fördelning av budgeten för 2023 för skydd och skötsel av värdefull natur. Jämfört med 2022 minskar anslagen för skydd med 32 procent och för skötsel med 45 procent. Samtidigt slopas anslaget för att bekämpa invasiva arter helt. Under resten av mandatperioden kommer miljöanslagen att minska ännu mer, vilket Naturskyddsföreningen menar kommer att förvärra naturkrisen.

Många vinster med att inreda sitt hem med begagnat18.1.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Att inreda sin bostad innebär ofta många inköp av möbler och inredning, vilket kan vara en stor belastning på klimatet. Men genom att köpa begagnat blir klimatpåverkan mycket mindre. Exempelvis går det att köpa 24 begagnade fåtöljer eller 26 begagnade mattor för samma klimatpåverkan som en ny. Det visar rapporten ”Bästa bohaget” från Naturskyddsföreningen, där möbler och inredning för fyra olika rum har analyserats ur klimat- och resursperspektiv.