Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser

– Valet till EU-parlamentet i juni är ett ödesval för klimatet och naturen. Bland svenska EU-parlamentarikerna finns det både starka förespråkare och starka motståndare till klimat- och miljölagstiftningarna. Valet kommer att ha stor betydelse för hur EU:s miljöpolitik utformas under nästa mandatperiod och tyvärr finns det en risk att miljöpolitiken försvagas beroende på utgången, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Inför valet till EU-parlamentet har Naturskyddsföreningens granskat hur de svenska EU-parlamentarikerna röstat i 88 centrala miljöomröstningar under den gångna mandatperioden. Även en stor mängd inlägg, ändringsförslag, betänkanden och yttranden har granskats, samt hur parlamentarikerna arbetat med opinionsbildning i media. Utifrån hur parlamentarikerna röstat har sedan ett miljöbetyg delats ut: utmärkt, bra, okej, dåligt eller uselt. Omnämnandet ”hjälpt” eller ”stjälpt” har också delats ut till de parlamentariker som upprepat utmärkt sig positivt eller negativt i sitt agerande.

Sverigedemokraterna är det parti vars ledamöter får det lägsta miljöbetyget “uselt” i granskningen, eftersom de röstat mot nästan samtliga miljöförslag. Moderaterna är det parti som mest intensivt har motarbetat miljölagförslag på andra sätt än i röstningar och får därför dåligt miljöbetyg. Liberalerna har röstat och agerat bra för miljön och får bra miljöbetyg. Liberalernas ledamöter har röstat mycket bättre för miljön än de andra partierna inom Tidösamarbetet.

– Gapet mellan de parlamentariker som får betyget ”utmärkt” och de som får betyget ”uselt” är enormt. Vår granskning visar att Liberalerna tar strid för miljön i EU, medan de övriga partierna i regeringsunderlaget bromsar miljöpolitik både i EU och på hemmaplan, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

Miljöpartiets och Vänsterpartiets EU-parlamentariker får utmärkt miljöbetyg, medan Socialdemokraternas och Liberalernas parlamentariker får bra miljöbetyg. Centerpartiets parlamentariker får okej miljöbetyg. Kristdemokraternas och Moderaternas parlamentariker får dåligt miljöbetyg, medan Sverigedemokraternas parlamentariker får uselt miljöbetyg.

Här hittar du rapporten ”Draglok och bromsklossar” med granskningen av de svenska EU-parlamentarikerna.

Hela listan:

Utmärkt miljöbetyg

Miljöpartiets tre EU-parlamentariker och Vänsterpartiets enda parlamentariker har alla röstat bra för miljön i 94–97 procent av de granskade omröstningarna och får därför utmärkt miljöbetyg.  Jakop Dalunde (MP), Pär Holmgren (MP) och Malin Björk (V) har även varit mycket aktiva inom klimat- och miljöpolitiken i det parlamentariska arbetet.

Bra miljöbetyg

EU-parlamentarikerna från Socialdemokraterna och Liberalerna har fått bra miljöbetyg. De fem socialdemokratiska parlamentarikerna har röstat bra för miljön i 79–87 procent av omröstningarna. Liberalernas enda parlamentariker Karin Karlsbro har röstat bra för miljön i 77 procent av omröstningarna. Här utmärker sig Karlsbro (L) och Helén Fritzon (S) som särskilt engagerade för klimat och miljö.

Okej miljöbetyg

Centerpartiets två ledamöter får ett okej miljöbetyg, då de har lagt 53 respektive 56 procent bra miljöröster. Emma Wiesner (C), som sitter i miljöutskottet, har varit mycket aktiv och förespråkat en högre ambition i klimatpolitiken, men också drivit på för svagare lagar som berör skog och lantbruk, som exempelvis naturrestaureringslagen.

Dåligt miljöbetyg

Dåligt miljöbetyg tilldelas Kristdemokraternas två ledamöter och Moderaternas fyra ledamöter som endast har röstat bra för miljön i 24–31 procent av omröstningarna. Sara Skyttedal (Kd), Tomas Tobé (M) och Jessica Polfjärd (M) har alla utmärkt sig genom att aktivt arbeta för att försvaga ambitionsnivån i flera viktiga miljölagstiftningar. (Skyttedal har nyligen lämnat Kd och startat ett nytt parti, men här får hon sin gamla partibeteckning eftersom hon agerade som företrädare för Kd i de granskade lagstiftningarna)

Uselt miljöbetyg

De som röstat sämst för miljön är Sverigedemokraternas två parlamentariker och den politiska vilden Peter Lundgren, som endast röstat bra för miljön i fem till nio procent av omröstningarna. Den ledamot som utmärker sig mest är Johan Nissinen (SD), som har varit en stark röst mot klimat och natur. Han har haft ett stort engagemang i både debatter och i media, och motsatt sig flera miljölagstiftningar i sin helhet.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.