Stort intresse att bygga bostäder på Bromma flygplats
Det finns ett mycket stort intresse bland byggaktörer att bygga bostäder på den mark där Bromma flygplats i Stockholm ligger. Det visar en enkät som Naturskyddsföreningen genomfört. Elva stora aktörer är intresserade att bygga om marken blir tillgänglig för stadsutveckling.
– Det är stor bostadsbrist och brist på byggbar mark i Stockholm. Att fortsätta driva en stor flygplats mitt i Stockholms regionkärna är både klimatpåverkande och slöseri med viktig yta. Nu är det dags att regeringen släpper taget om flygplatsen och upplåter marken till människors vardag i stället, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningen har frågat Sveriges största byggaktörer om de vill bygga bostäder på Bromma flygplats, och gensvaret var mycket positivt. Elva stora aktörer, bland annat Svenska bostäder, Riksbyggen och Skanska är intresserade av att bygga bostäder på marken.
Bromma flygplats är det i särklass största byggbara området i Stockholms regionkärna. Här finns möjlighet att skapa en levande stadsmiljö för 50 000 människor på redan exploaterad mark, i stället för att ta naturmark i anspråk. Det område som idag arrenderas från staden för flygplatsen är 130 hektar stort, vilket är ungefär lika stort som stadsdelen Kungsholmen.
Det finns även ett omfattande område utanför flygplatsen som idag har begränsningar för byggande med anledning av bland annat buller och restriktioner för maximal höjd på byggnader. Uppskattningar indikerar att cirka 22 500 nya bostäder skulle kunna möjliggöras inom hela området då flygplatsen avvecklas.
Swedavia som driver flygplatsen har uttryckligen sagt att det inte är affärsmässigt motiverat att fortsätta driva Bromma flygplats vidare och att flyget ryms på Arlanda. Stockholms stad har tydligt uttryckt att de vill säga upp avtalet som upphör år 2038, och har inlett planarbetet för en ny stadsdel med plats för stadens växande befolkning. Men för att kontraktet ska upphöra och området bli byggbart så krävs även ett regeringsbeslut om att säga upp statens del av avtalet.
– Både Swedavia och Stockholms Stad har sagt att de vill lägga ned flygplatsen. Med vår undersökning står det klart att det finns ett stort intresse för att bygga bostäder, så nu är det dags för regeringen att släppa taget om Stockholms mark, säger Anders Tranberg, ordförande i Stockholms Naturskyddsförening.
I området finns det farliga markföroreningar. I kontraktet är det reglerat att Swedavia ska återlämna området sanerat till en nivå som tillåter industriverksamhet. Staden kan sedan välja att sanera vidare marken till en nivå som passar för bostäder. Sådana kostnader brukar normalt täckas av exploateringsavgifter som byggföretagen betalar som en del av byggkostnaderna.
Bromma flygplats invigdes 1936 och har sedan dess trafikerats av såväl civilflyg som inrikes- och utrikestrafik. Under 1960- och 1970-talen flyttades alltmer trafik över till Arlanda och sedan dess har inrikesflyget varit dominerande på Bromma.
Följande aktörer är intresserade att bygga om marken på Bromma flygplats blir tillgänglig för stadsutveckling:
Besqab
Bonava
Botrygg
HSB
JM
K2A
OBOS
Riksbyggen
Skanska
SKB
Svenska Bostäder
Sammanställningen av enkäten har genomförts av Robin Nuruzzaman på uppdrag av Naturskyddsföreningen, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län och Stockholms Naturskyddsförening.
Kontaktperson Stockholms Naturskyddsförening:
Anders Tranberg, ordförande Stockholms Naturskyddsförening
Telefon: 073-7246307
anders.tranberg@naturskyddsföreningen.se
Kontaktperson Naturskyddsföreningen i Stockholms län:
Lena Vängstam, ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Telefon: 070-1-30092
lena.vangstaom@naturskyddsforeningen.se
Kontakter
Petra HolgerssonPressekreterare
Tel:072-565 44 05petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se
Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen.
Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.
Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.
Följ Naturskyddsföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Naturskyddsföreningen
Påminnelse: Finalisterna i SM i fågelholk presenteras24.3.2025 12:20:05 CET | Pressmeddelande
I morgon den 25 mars presenteras årets finalister i SM i fågelholk på Skansen i Stockholm. Bland de 750 bidrag som skickats in av skolelever från hela Sverige har nu 15 fågelholkar valts ut av juryn. Välkommen till pressträffen!
SM i fågelholk: Nu avslöjas finalisterna18.3.2025 15:03:57 CET | Pressmeddelande
Tisdag den 25 mars presenteras årets finalister i SM i fågelholk på Skansen i Stockholm. Bland de 750 bidrag som skickats in av skolelever från hela Sverige har nu 15 fågelholkar valts ut av juryn. Välkommen till pressträffen!
Kommentar om OECD:s kritik av svensk miljöpolitik12.3.2025 10:10:45 CET | Pressmeddelande
Den svenska miljöpolitiken får hård kritik av den internationella organisationen OECD. Naturskyddsföreningen kommenterar här OECD:s utvärdering.
Ansvarslöst att tillåta licensjakt på lodjur26.2.2025 14:07:31 CET | Pressmeddelande
Sverige tillåter licensjakt på lodjur år efter år – trots att det bryter mot EU:s skyddslagar och hotar lodjurets överlevnad i Sverige på sikt. Idag skickar Naturskyddsföreningen ett öppet brev till EU:s miljökommissionär Jessika Roswall och kräver att EU stoppar den årliga licensjakten. Årets jakt startar den 1 mars.
Pressinbjudan till seminarium: "Framtiden för EU:s hållbarhetslagar"19.2.2025 15:47:26 CET | Pressmeddelande
Välkomna till ett seminarium med representanter från näringslivet, juridiken, politiken, fackförbund och civilsamhället för att diskutera vad EU-kommissionens Omnibusförslag kan få för konsekvenser för det nyligen antagna EU-direktivet Corporate Sustainability Due Diligence, CSDDD. Hur kan det säkerställas att hållbarhetsarbetet i EU och medlemsländerna ska vara fortsatt ambitiöst?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum