Topplistan: Kommunerna som är bäst på att gynna biologisk mångfald med blommande vägkanter

Linköping, Stockholm och Malmö toppar Naturskyddsföreningens lista över de kommuner som arbetar mest och bäst för att öka mängden ängsblommor längs Sveriges vägar, vilket också ger mat och boplatser till insekter.

De senaste hundra åren har runt 99 procent av ängsmarkerna i Sverige försvunnit, vilket fått konsekvenser för den biologiska mångfalden. Foto: Världens längsta blomsteräng

Genom en enkätundersökning har kommuner rankats efter hur och i vilken utsträckning de arbetar för att skapa vägkanter med ängsblommor som är viktiga för bin, fjärilar och andra insekter. Konkreta insatser inkluderar bland annat att bekämpa invasiva arter och varje år slå växtligheten (så kallad slåtter) och forsla bort växtresterna för att göra marken näringsfattig, vilket gynnar ängsväxterna.

– Framgångsfaktorerna för kommunerna i topp är att de tagit fram politiskt förankrade strategier för att gynna vilda pollinatörer. Blommande vägkanter är inte bara vackra, de är viktiga för vår hotade biologiska mångfald, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

De senaste hundra åren har runt 99 procent av ängsmarkerna i Sverige försvunnit, vilket fått konsekvenser för den biologiska mångfalden. Många växter, svampar och insekter som är beroende av ängsmarker för att hitta mat och bon har blivit allt färre.

Majoriteten av kommunerna som deltagit i undersökningen arbetar inte i någon större utsträckning för att gynna blomrika vägkanter. Några kommuner har dock kommit långt.

Här är topp 20-listan över de kommuner som har kommit längst i arbetet med att gynna blomrika vägkanter. Kommunerna har poängsatts utefter hur de arbetar med blomrika vägkanter. De med lika många poäng har fått samma placering i tabellen.

Placering

Falköpings kommun
Höganäs kommun
Järfälla kommun

– Ett stort grattis till alla kommuner som placerat sig i topp! Sveriges 600 000 kilometer långa vägnät har stor potential att bli världens längsta blomsteräng, så nu hoppas vi att fler tar efter, säger Karin Lexén.

• Läs hela rapporten här.
  • Av säkerhetsskäl för insekter, människor och andra djur fokuserar projektet på att omvandla vägkanter längs mindre trafikerade vägar och gång- och cykelbanor.
  • 172 av 290 kommuner deltog i undersökningen.
  • 2021 lanserade Naturskyddsföreningen projektet Världens längsta blomsteräng som ska bidra till en ökad biologisk mångfald genom att till år 2026 skapa minst 1 000 km blomrika vägkanter. Projektet genomförs med stöd av Postkodlotteriet.

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!