Naturskyddsföreningen kommenterar uppgörelse om strandskyddet

Idag har regeringen presenterat en överenskommelse om strandskyddet, tillsammans med Centerpartiet. Naturskyddsföreningen beklagar att det generella skyddet av mindre sjöar och vattendrag tas bort, men välkomnar att skyddet stärks i områden med högt exploateringstryck.

Strandskyddet infördes i Sverige för att säkra allmänhetens tillgång till stränder. Ett starkt och generellt strandskydd är en viktig del av allemansrätten. Det är också viktigt för att bevara livsmiljöer för växter och djur, och för att öka vår motståndskraft mot klimatförändringarnas negativa effekter.

– Vi beklagar att det generella skyddet av mindre sjöar och vattendrag helt tas bort. Det handlar om tiotusentals kvadratkilometer stränder, som ofta har mycket höga ekologiska värden. Det är dock bra att man ska bevara en smalare zon av fri passage, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Trots en stark och generell lagstiftning har strandskyddet inte lyckats hejda exploateringen av stränderna. Bryggor och byggnader fortsätter att breda ut sig längs Sveriges kuster och inlandsstränder. Till exempel är idag nästan hälften av stränderna i Stockholmsområdet exploaterade.

– Vi välkomnar att områden med högt tryck på ny bebyggelse får ett förstärkt skydd, liksom stränder som är särskilt värdefulla för djur- och växtlivet. Det är något som vi länge verkat för. Vi är dock kritiska till att detta inte ska gälla fullt ut i de nya stora områden som kommunerna får peka ut för att lätta på strandskyddet, men här får vi se hur de slutliga förslagen ser ut, säger Karin Lexén.

Naturskyddsföreningen anser också att det är bra om kommuner och länsstyrelserna förstärks, eftersom mycket av problemen som varit kring strandskyddet har berott på brist på resurser och kompetens på den lokala nivån.

– Förslaget om att kommunerna ska kunna inrätta nya områden där det ska bli betydligt lättare att bygga kan också få avsevärda konsekvenser för natur och friluftsliv. Ett stort ansvar läggs på kommunerna att använda dessa nya möjligheter klokt, säger Karin Lexén.

Regeringen presenterade också en uppgörelse om skogspolitiken idag, men Naturskyddsföreningen avvaktar med att ge en mer utförlig kommenter om den tills regeringen publicerat propositionen i sin helhet.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.