Naturum Vänerskärgården vid Läckö slott nomineras till Träskyddspriset 2022

En konstruktion med goda kunskaper om trämaterial och om estetiska egenskaper. Vi är stolta över vår multifunktionella byggnad, säger Jan Malmgren, VD för Naturum Vänerskärgården och Läckö slott. Foto: Anna Simonsson

Trots snart ett decennium som väl nyttjat kunskapscentrum med upp emot 100 000 besökare och naturintresserade per år har Naturum Vänerskärgården stått sig över tid på ett enastående sätt. Skärgårdens vegetation speglas i träfasadens brokiga ribbverk. Resultatet har blivit en byggnad som väl passar in mellan vassbälten och skog och i den känsliga miljön vid Läckö slott.

– Konstruktionen visar prov på goda kunskaper om trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper. Därmed är den ett värdigt tävlingsbidrag, säger Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen.

Beständiga träribbor i fasaden har visat sig vara ett hållbart och klimatsmart val då fasaden stått emot emellanåt hård väderlek i de havsliknande väderförhållandena vid Vänerns strand.

– Här knyts modernitet, funktionalitet och miljömedvetenhet ihop i ett konkret och föredömligt exempel, säger Fredrik Westin.

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Sedan år 2020 har föreningen inrättat ett årligt pris med avsikten att lyfta fram goda exempel som kan inspirera till att bygga mer med trä i stadsbyggnad.