Naturum Vänerskärgården vinner Träskyddspriset 2022

Med valet av beständigt och hållbart trämaterial för fasader och utemiljöer vinner Naturum Vänerskärgården – Victoriahuset – vinner Träskyddspriset 2022. – Vi är mycket glada och stolta över att ha vunnit Träskyddspriset. Huset och dess utemiljöer är på många sätt verkligen en hållbar byggnation och fungerar som en oas för de som besöker oss under årets alla dagar, säger Jan Malmgren, VD för Naturum Vänerskärgården och Läckö slott.

- Vi kan konstatera att huset på många sätt verkligen är en hållbar byggnad, konstaterar en stolt Jan Malmgren, VD för Naturum Vänerskärgården och Läckö slott. Här tar han emot uppmärkelse från Fredrik Westin, vd i Svenska Träskyddsföreningen.  Foto: Daniel Ström
- Vi kan konstatera att huset på många sätt verkligen är en hållbar byggnad, konstaterar en stolt Jan Malmgren, VD för Naturum Vänerskärgården och Läckö slott. Här tar han emot uppmärkelse från Fredrik Westin, vd i Svenska Träskyddsföreningen. Foto: Daniel Ström

Naturum invigdes år 2013 och har snart ett decennium som välbesökt kunskapscentrum bakom sig, men har stått sig över tid på ett enastående sätt trots en strid genomströmning av besökare och naturintresserade.

– Naturum Vänerskärgården är ett lysande exempel på hur träkunskap förenas med hög estetik. Arkitektur och funktion har kombinerats på ett eftersträvas sätt och kan fungera som en inspirationskälla, säger Fredrik Westin, VD i Svenska Träskyddsföreningen och tillägger:

– Rätt val av trä ger lång livslängd och klarar högt slitage i form av många besökare. Genom valet av material och utformning kan man förvänta sig lång livslängd och resurseffektivt underhåll.

Juryn ger följande motivering:

”Naturum Vänerskärgården – Victoriahuset tilldelas Träskyddspriset 2022 för en utmärkt och inspirerande byggnation och utemiljöer i beständigt trä. Den under flera år välbesökta platsen visar att god träteknisk kunskap går att förena med god arkitektur. Det noggranna valet av material visar att det går att skapa en hållbar miljö som står sig över tid. Naturum Vänerskärgården har utformats för att smälta väl in i naturmiljön vid Vänern, och är samtidigt ett utmärkt exempel på modern användning av beständigt trä i utemiljön. Byggnadens unika kvaliteter kring estetik, modernitet och hållbarhet utgör ett föredöme och ett efterföljansvärt exempel.”

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Avsikten är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera till att bygga mer med trä i stadsbyggnad.

• God arkitektur och funktion – stad och samhälle utvecklas genom form, funktion, trygghet och nytta
  • Trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper används på ett kunnigt sätt och spelar en framträdande roll
  • Hållbarhet och miljö med ett helhetsperspektiv under livscykeln är medvetna val
  • Träskyddskunskap framträder i val av konstruktion och material – lång förväntat livslängd och resurseffektivt underhåll under låg tid
  • Aktualitet, nyskapande och inspirerande goda exempel där en eller flera faktorer bidrar till ett föredöme

Foto: Daniel Ström

Sverige tar över europeisk standardisering av träskydd3.11.2022 08:11:00 CET | Pressmeddelande

Sverige tar över ansvaret för den europeiska kommitté, CEN-kommittén, som tar fram och förvaltar standarder för beständigt trä och träbaserade produkter. - Formellt ska det inte påverka arbetet med standardisering och utveckling inom träskydd. Men det är naturligtvis ett erkännande av svensk kvalitet och kunnande inom standardisering och träskydd, säger Fredrik Westin, VD på Svenska Träskyddsföreningen.