NAVET Analytics släpper utökad analys kring coronavirusets effekt på den svenska byggmarknaden

Effekterna vi står inför på den svenska byggmarknaden med hänsyn till coronavirusets (Covid-19) framfart är ett scenario som vi aldrig tidigare upplevt. Skillnaden jämfört med tidigare kriser i modern tid är virusets påverkan för människors möjlighet till arbete, produktion och välmående är i farozonen.

Detta innebär att viruset inte är som den finansiella fastighetskrisen i början på 1990-talet, IT-kraschen 2001 eller finanskrisen (Lehman-kraschen) 2008. Tidigare kriser kan vi ta lärdom av, men ett virus som idag både angriper vår hälsa och ekonomi är långt mycket allvarligare.

NAVET Analytics arbetar hela tiden med prognosmodeller baserade på senast tillgänglig information, statistik och fakta för att säkerställa högsta möjliga trygghet i prognoserna. Det finns idag mycket starka indikationer på att utvecklingen för byggmarknaden kommer att påverkas kraftigt, frågan är snarare hur mycket och vilka sektorer som kommer att påverkas mest.

På grund av den rådande situation släpper NAVET Analytics sin första kompletterande analys till nuvarande konjunkturkunder under torsdagen den 19:e mars. Analysen sammanfattar de effekter som kan tänkas bli verklighet, vilka scenarier som kan utvecklas och vad vi i allmänhet kan förvänta oss gällande byggmarknaden i Sverige.

Är du inte kund hos NAVET Analytics har du fortfarande möjlighet att ta del av våra kommande prognoser och analyser av det som sker på den svenska byggmarknaden och inom näringslivet med hänsyn till coronaviruset. Vill du veta mer? Tveka inte att höra av dig till oss för mer information om vad vi på Navet kan erbjuda.

042-16 90 30https://www.navetanalytics.se/