Facken inom industrin

Nej till treårigt avtal

Alldeles nyss överlämnade Facken inom industrin sitt svar på den översiktliga skiss som de opartiska ordförandena lämnat till parterna på torsdagen. Facken inom industrin säger nej till ett treårigt avtal men är beredda att förhandla vidare om ett nytt avtal under förutsättning att innehållet är det rätta.

Utgångspunkten för Facken inom industrins avtalskrav är ett ettårigt avtal. Kraven är ställda från den första april 2023. Den översiktliga skissen från opartiska ordförande (Opo) har som inriktning att parterna träffar ett treårigt avtal.

Förutsättningarna för ett långt avtal är begränsade mot bakgrund av det osäkra läget. Förbunden ser idag att vi kan sträcka oss till att träffa ett tvåårigt avtal, dock inte längre. En förutsättning för ett tvåårigt avtal är att det andra avtalsåret är uppsägningsbart. Det förutsätts också att löneökningarna är de rätta, att det finns med ytterligare avsättningar till arbetstidsförkortning-deltidspension/flexpension, en särskild höjning av avtalens lägstalöner på de avtalsområden där detta krav finns med samt en låglönesatsning på de avtalsområden där detta krav finns med. Dessa reservationer gäller oavsett avtalsperiodens längd.

Facken inom industrin konstaterar att arbetsgivarna på ett antal avtalsområden vidhåller långtgående krav på försämringar av gällande avtal. En förutsättning för ett avtal, oavsett avtalsperiodens längd, är att dessa förslag inte finns med i en kommande hemställan.

Facken inom industrin:
Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall
Martin Linder, förbundsordförande Unionen
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS
Eva Guovelin, förbundsordförande Livs

Presskontakter:
IF Metall: Jesper Pettersson, 072-058 37 30
Unionen: Josefin G Nilsson, 072-469 0591
Sveriges Ingenjörer: Alexander Orlinge, 070-962 47 33
GS: Julius Petzäll-Mendonca, 070-660 91 29
Livs: Lina Lystad, 070-638 61 12

Facken inom industrin

Facken inom industrin är ett samarbete mellan fackförbund som organiserar anställda inom industrin. De fem förbund som ingår i Facken inom industrin är GS, Livsmedelsarbetareförbundet, IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen. När förbunden agerar gemensamt gör de det under namnet Facken inom industrin.

Följ Facken inom industrin

Senaste pressmeddelandena från Facken inom industrin