Nicklas Hermansson till Aftonbladet

Den digitala utvecklingen går i en rasande takt, inte minst sedan artificiell intelligens tog världen med stormsteg.
Nicklas Hermansson kommer från och med i slutet av juni att skriva kolumner, podda och göra tv om utvecklingen, för att kunna ge Aftonbladets läsare och lyssnare den absolut bästa förståelsen för den omvälvande samhällsutvecklingen.
– Det går fort nu. AI-revolutionen sköljer över oss och våra liv automatiseras i realtid framför våra ögon. Varje dag påverkas en ny bransch på ett helt nytt sätt, men vad betyder det för den enskilde individen? Jag har vigt mitt liv till att identifiera trender och innovationer som formar framtiden. Och jag är särskilt besatt av att ta reda på hur vår relation till teknik och robotar kommer att förändra världen från grunden. Att få göra det tillsammans med Skandinaviens största tidning och deras läsare är en stor ära, säger Nicklas Hermansson.
Nicklas Hermansson har en mångårig bakgrund i mediebranschen som bland annat tv-chef på Aftonbladet och på Bonnier News Local-ägda Mittmedia. Han driver sedan några år tillbaka den egna plattformen NomoFomo och är en av branschens mest anlitade talare inom framtids- och digitaliseringsfrågor.
– Det är en omfattande förändring som pågår och vi vill både utveckla Aftonbladet men också guida våra läsare i den. Nicklas är perfekt för det, han kan förklara svåra tech-frågor på ett enkelt sätt , säger redaktionschef Karin Schmidt.
Förutom en satsning på att bevaka AI-utvecklingen redaktionellt har Aftonbladet den senaste tiden rullat ut flera verktyg baserat på den nya tekniken. Det senaste är AI-genererade artikelsammanfattningar, som lanserades skarpt i slutet av maj.
Nicklas Hermanssons första kolumn publiceras strax före midsommar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nicklas Hermansson, tillträdande framtids- och digitaliseringskolumnist. Telefon: 070-476 90 53. E-post: nicklas@nomofomo.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
