Nicklas Hermansson till Aftonbladet
Den digitala utvecklingen går i en rasande takt, inte minst sedan artificiell intelligens tog världen med stormsteg.
Nicklas Hermansson kommer från och med i slutet av juni att skriva kolumner, podda och göra tv om utvecklingen, för att kunna ge Aftonbladets läsare och lyssnare den absolut bästa förståelsen för den omvälvande samhällsutvecklingen.
– Det går fort nu. AI-revolutionen sköljer över oss och våra liv automatiseras i realtid framför våra ögon. Varje dag påverkas en ny bransch på ett helt nytt sätt, men vad betyder det för den enskilde individen? Jag har vigt mitt liv till att identifiera trender och innovationer som formar framtiden. Och jag är särskilt besatt av att ta reda på hur vår relation till teknik och robotar kommer att förändra världen från grunden. Att få göra det tillsammans med Skandinaviens största tidning och deras läsare är en stor ära, säger Nicklas Hermansson.
Nicklas Hermansson har en mångårig bakgrund i mediebranschen som bland annat tv-chef på Aftonbladet och på Bonnier News Local-ägda Mittmedia. Han driver sedan några år tillbaka den egna plattformen NomoFomo och är en av branschens mest anlitade talare inom framtids- och digitaliseringsfrågor.
– Det är en omfattande förändring som pågår och vi vill både utveckla Aftonbladet men också guida våra läsare i den. Nicklas är perfekt för det, han kan förklara svåra tech-frågor på ett enkelt sätt , säger redaktionschef Karin Schmidt.
Förutom en satsning på att bevaka AI-utvecklingen redaktionellt har Aftonbladet den senaste tiden rullat ut flera verktyg baserat på den nya tekniken. Det senaste är AI-genererade artikelsammanfattningar, som lanserades skarpt i slutet av maj.
Nicklas Hermanssons första kolumn publiceras strax före midsommar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nicklas Hermansson, tillträdande framtids- och digitaliseringskolumnist. Telefon: 070-476 90 53. E-post: nicklas@nomofomo.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum