Nicklas Hermansson till Aftonbladet

Den digitala utvecklingen går i en rasande takt, inte minst sedan artificiell intelligens tog världen med stormsteg.
Nicklas Hermansson kommer från och med i slutet av juni att skriva kolumner, podda och göra tv om utvecklingen, för att kunna ge Aftonbladets läsare och lyssnare den absolut bästa förståelsen för den omvälvande samhällsutvecklingen.
– Det går fort nu. AI-revolutionen sköljer över oss och våra liv automatiseras i realtid framför våra ögon. Varje dag påverkas en ny bransch på ett helt nytt sätt, men vad betyder det för den enskilde individen? Jag har vigt mitt liv till att identifiera trender och innovationer som formar framtiden. Och jag är särskilt besatt av att ta reda på hur vår relation till teknik och robotar kommer att förändra världen från grunden. Att få göra det tillsammans med Skandinaviens största tidning och deras läsare är en stor ära, säger Nicklas Hermansson.
Nicklas Hermansson har en mångårig bakgrund i mediebranschen som bland annat tv-chef på Aftonbladet och på Bonnier News Local-ägda Mittmedia. Han driver sedan några år tillbaka den egna plattformen NomoFomo och är en av branschens mest anlitade talare inom framtids- och digitaliseringsfrågor.
– Det är en omfattande förändring som pågår och vi vill både utveckla Aftonbladet men också guida våra läsare i den. Nicklas är perfekt för det, han kan förklara svåra tech-frågor på ett enkelt sätt , säger redaktionschef Karin Schmidt.
Förutom en satsning på att bevaka AI-utvecklingen redaktionellt har Aftonbladet den senaste tiden rullat ut flera verktyg baserat på den nya tekniken. Det senaste är AI-genererade artikelsammanfattningar, som lanserades skarpt i slutet av maj.
Nicklas Hermanssons första kolumn publiceras strax före midsommar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nicklas Hermansson, tillträdande framtids- och digitaliseringskolumnist. Telefon: 070-476 90 53. E-post: nicklas@nomofomo.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum