Nissan och E.ON i strategiskt partnerskap

E.ON och Nissan vill göra livet enklare för elbilsägare. Företagen inleder nu ett partnerskap som ska fokusera på laddning av elbilar, batterilagring och vehicle-to-grid, där man använder elbilen som ett lager för elnätet.

- Partnerskapet drivs av en gemensam ambition om att göra det lättare att äga en elbil och att elektrifiera transportsystemet. Ska vi nå målet med energiomställningen är det nödvändigt att öka takten i omställningen inom transportsektorn, säger Marc Hoffmann, Sverigechef på E.ON.

E.ON och Nissan har sedan en tid haft ett nära samarbete i Norden. I Danmark får kunderna exempelvis ett paket som bland annat innehåller en laddbox när man köper en Nissan elbil. Det är bland annat detta paket som nu ska tas ut i Europa.

För att utnyttja E.ONs erfarenheter inom solceller och energilagring samt Nissans erfarenheter från ”vehicle-to-grid”, ett koncept som gör det möjligt att återföra elen till elnätet, kommer partnerskapet också att fokusera på dessa områden. Genom att kombinera hemmets el från solceller och elbilens laddning byggs nu en smartare helhet som gör det billigare och enklare att vara elbilsägare.

- Genom att styra hemmaladdningen till tidpunkter när solen skiner eller när elen är billigare kan man samtidigt utnyttja elnätet effektivare. Samarbetet med Nissan är ett mycket viktigt steg mot att bygga ett mera intelligent energisystem som kommer att göra det billigare för kunderna och bättre för miljön, säger Marc Hoffmann.

- Detta är ännu ett steg mot det förnybara och återvunna samhället och E.ONs ambition att vara helt 100 år 2025.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.