Nordiska byggkonjunkturen: Sverige sämst i klassen

Sverige är sämst i Norden när det kommer till antalet påbörjade lägenheter per capita. Det visar Sveriges Byggindustriers sammanställning av bygginvesteringarna i de nordiska länderna.

Johan Deremar, prognosansvarig, Sveriges Byggindustrier

- Den nordiska konjunkturen mattas av. Bostadsbyggandet nådde sin topp 2017. Störst är fallet i Sverige där bostadsinvesteringarna minskar med 13 procent under prognosperioden 2019-2020. Av samtliga nordiska länder kan bara Island visa ett ökat bostadsbyggande under 2020, säger Johan Deremar, prognosansvarig, Sveriges Byggindustrier.

De totala bygginvesteringarna i Sverige minskar med fyra procent under perioden 2019-2020. I Finland är minskningen två procent – medan övriga nordiska länder visar tillväxt.

- Precis som i Sverige förs det i Finland diskussioner kring hur reglerna för bostadslån ska utformas för att inte hämma nyproduktionen av bostäder, säger Johan Deremar.

Totalt beräknar Sveriges Byggindustrier att Sveriges BNP växer med 0,9 procent under innevarande år.

Johan Deremar, prognosansvarig, Sveriges Byggindustrier

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Samförståndsanda kan trygga svensk infrastruktur17.2.2020 13:14:37 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Seko avtalsyrkanden. Yrkandena berör det sista avtalsområdet av tre på vilka Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Konstruktiva avtalsförhandlingar tryggar byggjobben och skapar sund konkurrens13.2.2020 14:05:39 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Byggnads avtalsyrkanden. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas, fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Verksamhetsanpassat Tjänstemannaavtal inom byggsektorn tryggar byggjobben6.2.2020 16:30:34 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen yrkanden med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Yrkandena berör tjänstemannaområdet inom vilket Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.