Nordiska medicinska sekreterare kräver bättre villkor

Idag råder brist på medicinska sekreterare i den nordiska hälso- och sjukvården och många i yrkesgruppen kommer att gå i pension de kommande åren. Attraktiviteten i yrket behöver öka och lön och arbetsvillkor måste rimma bättre med de höga kompetenskraven i yrket. Det är slutsatsen i den rapport om medicinska sekreterare i Norden som Vision har genomfört.

2100 yrkesverksamma medicinska sekreterare i Norden har svarat på en enkät inom ramen för ett det nordiska yrkessamarbetet ”NOLO”. Enkäten visar att en övervägande majoritet bland de nordiska medicinska sekreterarna gillar sitt jobb och känner sig uppskattade av sin arbetsgivare. Samtidigt finns en utbredd uppfattning att lönerna är för låga. 43 procent av de svarande är missnöjda med sin lön. 28 procent är ganska missnöjda och 15 procent är väldigt missnöjda.

−Medicinska sekreterare i hela Norden är välutbildade, professionella och älskar sitt jobb! Deras insatser i vården måste värderas högre. Arbetsgivarna måste göra yrket mer attraktivt genom att erbjuda moderna arbetsvillkor och en bättre löneutveckling, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Medicinska sekreterare är i regel välutbildade – närmare hälften av de svarande har investerat i en eftergymnasial utbildning. Samtidigt upplever många att de inte får tillräckligt erkännande för sin kompetens och att yrkesgruppen hamnar långt ner i en gammaldags hierarki. Vision anser att det är en kultur som måste brytas. Patientsäkerhetsarbetet i Norden skulle halta betydligt utan kompetensen hos yrkesgruppen.

− Medicinska sekreterare är en nyckelkompetens i den nordiska hälso- och sjukvården, säger Veronica Magnusson. Våra grannländer har i vissa fall har kommit mycket längre när det gäller att höja statusen och attraktiviteten i yrket. På Island är utbildningen numera på universitetsnivå och liknande diskussioner pågår i Danmark. Här kan Sverige lära och inspireras – hög kompetensnivå är helt central för en patientsäker vårdadministration.

NOLO kräver:

• att arbetsgivare uppvärderar de kunskaper och kompetenser som medicinska sekreterare har och ökar yrkesgruppens inflytande i den nordiska hälso- och sjukvården
  • att medicinska sekreterares arbetslivserfarenhet lönar sig mer så att lönerna motsvarar de högt ställda kompetenskraven i yrket
  • att arbetsmiljön i yrket är hållbar och professionens arbetsvillkor är moderna och flexibla.

NOLOs enkät har besvarats av 2103 medicinska sekreterare och vårdadministratörer i Danmark, Färöarna, Finland, Grönland, Island, Norge och Sverige. Läs rapporten i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 746 21 24 eller Patricia Widergren, strateg, tfn 070 680 43 64.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

IT-strul kostar välfärden miljarder - rapport om välfärdens digiatala arbetsmiljö7.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

I denna rapport undersöker vi hur Visions medlemmar ser på sin digitala arbetsmiljö. Vi har frågat medlemmarna hur mycket tid de dagligen lägger på IT-system som krånglar eller hänger sig, att logga in och ut ur olika program, samt andra IT-relaterade problem. Jämfört med 2014, då en liknande undersökning genomfördes, har tidsåtgången ökat med åtta minuter.