Nordiska medicinska sekreterare kräver bättre villkor

Idag råder brist på medicinska sekreterare i den nordiska hälso- och sjukvården och många i yrkesgruppen kommer att gå i pension de kommande åren. Attraktiviteten i yrket behöver öka och lön och arbetsvillkor måste rimma bättre med de höga kompetenskraven i yrket. Det är slutsatsen i den rapport om medicinska sekreterare i Norden som Vision har genomfört.

2100 yrkesverksamma medicinska sekreterare i Norden har svarat på en enkät inom ramen för ett det nordiska yrkessamarbetet ”NOLO”. Enkäten visar att en övervägande majoritet bland de nordiska medicinska sekreterarna gillar sitt jobb och känner sig uppskattade av sin arbetsgivare. Samtidigt finns en utbredd uppfattning att lönerna är för låga. 43 procent av de svarande är missnöjda med sin lön. 28 procent är ganska missnöjda och 15 procent är väldigt missnöjda.

−Medicinska sekreterare i hela Norden är välutbildade, professionella och älskar sitt jobb! Deras insatser i vården måste värderas högre. Arbetsgivarna måste göra yrket mer attraktivt genom att erbjuda moderna arbetsvillkor och en bättre löneutveckling, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Medicinska sekreterare är i regel välutbildade – närmare hälften av de svarande har investerat i en eftergymnasial utbildning. Samtidigt upplever många att de inte får tillräckligt erkännande för sin kompetens och att yrkesgruppen hamnar långt ner i en gammaldags hierarki. Vision anser att det är en kultur som måste brytas. Patientsäkerhetsarbetet i Norden skulle halta betydligt utan kompetensen hos yrkesgruppen.

− Medicinska sekreterare är en nyckelkompetens i den nordiska hälso- och sjukvården, säger Veronica Magnusson. Våra grannländer har i vissa fall har kommit mycket längre när det gäller att höja statusen och attraktiviteten i yrket. På Island är utbildningen numera på universitetsnivå och liknande diskussioner pågår i Danmark. Här kan Sverige lära och inspireras – hög kompetensnivå är helt central för en patientsäker vårdadministration.

NOLO kräver:

• att arbetsgivare uppvärderar de kunskaper och kompetenser som medicinska sekreterare har och ökar yrkesgruppens inflytande i den nordiska hälso- och sjukvården
  • att medicinska sekreterares arbetslivserfarenhet lönar sig mer så att lönerna motsvarar de högt ställda kompetenskraven i yrket
  • att arbetsmiljön i yrket är hållbar och professionens arbetsvillkor är moderna och flexibla.

NOLOs enkät har besvarats av 2103 medicinska sekreterare och vårdadministratörer i Danmark, Färöarna, Finland, Grönland, Island, Norge och Sverige. Läs rapporten i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 746 21 24 eller Patricia Widergren, strateg, tfn 070 680 43 64.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Örebro län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Örebro kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 13 757 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Örebro län vad gäller hyrpersonal uppgick 2022 till 52 229 000 kronor . Att jämföra med 2012 då kostnaden för inhyrd personal i länet uppgick 36 357 000 kronor.