#NotWomensFootball – Volkswagen provocerar i ny kampanj för ökad jämställdhet
- Sloganen "Women play football. #NotWomensFootball” är avsedd för att intensifiera samhällsdiskussionen
- 360-graderskampanjen från Volkswagen är ett uttryck för ett långsiktigt engagemang för ökad mångfald och lika möjligheter
- Imelda Labbé, medlem i ledningsgruppen: ”Vi på Volkswagen tror på mångfald inom alla områden.”
- Det tyska landslagets lagkapten Alexandra Popp: "Hashtaggen kommer att leda till många samtal. Jag tycker det är bra att Volkswagen driver diskussionen."
Kampanjens utgångspunkt är den vanliga användningen av termen "damfotboll" för att beskriva matcher som spelas av kvinnliga lag. Att lägga till "dam" ger intrycket av att detta inte är "riktig" fotboll – medan herrlag helt enkelt spelar "fotboll", utan några ytterligare specifikationer. Detta representerar en språklig intensifiering av upplevda förutfattade meningar.
Volkswagen siktar på att uppmärksamma detta tillstånd och samtidigt öka medvetenheten om hur mycket kvinnor bidrar till fotboll och sport i allmänhet runt om i världen. Med stöd från Volkswagen har fotbollsspelarna i VfL Wolfsburg varit en förebild för tysk fotboll i många år.
– Vår kampanj är en väckarklocka för att öka medvetenheten och uppmuntra människor att ifrågasätta hur språket ska användas. Det är språket som formar människors sätt att tänka om världen, säger Imelda Labbé, som den 1 juli tillträdde sin nya tjänst som medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för marknad, försäljning och servicemarknad.
– På Volkswagen tror vi på kraften av mångfald inom alla områden, för att tillsammans uppnå stora förändringar. Detta inkluderar hållbar elektrisk mobilitet, som vi åtog oss i ett tidigt skede som pionjärer, fortsätter Labbé.
Internt tillämpar Volkswagen en helhetssyn på ämnet mångfald. "Vi lever mångfald" är en av koncernens sju principer. Personalavdelningen för koncernen använder sig av ett världsomspännande mångfaldsindex för att säkerställa rättvisa och opartiska handlingar. Utbildningar ges också för ledning och anställda för att öka medvetenheten om mångfaldsfrågor och för att säkerställa att mångfald faktiskt är praxis inom företaget. Principen fokuserar inte bara på lika möjligheter för män och kvinnor, utan tar även hänsyn till kulturell bakgrund och sexuell läggning.
#NotWomensFootball-kampanjen lanseras i samarbete med det tyska landslaget, med stöd från några kända namn inom laget.
– Diskussionen kring lika möjligheter för män och kvinnor inom professionell idrott börjar få fart över hela världen. Jag tycker att det är bra att Volkswagen också driver diskussionen inom fotbollen. Hashtaggen #NotWomensFootball kommer att leda till många samtal. Det är ett viktigt steg mot ett erkännande av alla kvinnliga fotbollsspelares fantastiska prestationer – oavsett om de spelar på amatörnivå eller professionell nivå, säger lagkaptenen Alexandra Popp.
Kampanjlansering inramad av Europamästerskapet
För att nå en bredare publik drar kampanjen igång den 6 juli i öppningsmatchen på Old Trafford i Manchester, då hashtaggen #NotWomensFootball kommer att visas på de digitala LED-skärmarna. En emotionell video publiceras samtidigt. Allt innehåll finns på den speciella hemsidan "wedrivefootball", som under turneringens gång kommer att uppdateras med nya berättelser som relateras till lika möjligheter.
Stöd för UEFA:s strategi "Time for Action"
Kampanjen är ett tydligt uttryck på support från Volkswagen för den nuvarande UEFA-strategin för kvinnor i fotbollens värld. Under mottot "Time for Action" har UEFA gjort betydande investeringar i europeisk fotboll sedan 2019 – med målet att fördubbla antalet spelare i Europa till 2024. Detta bygger på en förändring i allmänhetens uppfattning och strukturellt stöd inom junior- och ungdomsfotbollen för att ge alla tjejer och kvinnor som älskar sporten möjligheten att utöva sin passion för sporten.
Uttryck för socialt engagemang från Volkswagen
Kampanjen ska fortsätta även efter mästerskapet. Att visa stöd för ökad mångfald och lika möjligheter är en integrerad del av verksamheten inom Volkswagen. Engagemanget överensstämmer med koncernens kärnvärden och dess gemensamma företagskultur.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum