Nu är alla Sveriges livsmedelskedjor buräggsfria!

Djurens Rätt har under lång tid arbetat för att burägg ska bli historia. För 13 år sedan inledde organisationen en dialog med ICA om att slopa buräggen. Då levde mer än 2 miljoner hönor inom den svenska äggindustrin i burar. Sedan dess har mycket hänt och när ICA nu tar avstånd från burägg, är alla övriga svenska livsmedelskedjor buräggsfria. Nu vill Djurens Rätt att regeringen inför ett förbud mot att hålla hönor i burar och på så vis uppfylla djurskyddslagens skrivningar om djurs rätt till naturligt beteende.

Foto: Shutterstock

Under flera år har Djurens Rätt, som Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, arbetat aktivt med att förbättra situationen för hönorna, då dessa djur är de som är flest och har det sämst. Detta bland annat genom att få företag och livsmedelskedjor att sluta upp att sälja ägg från hönor i burar. När organisationen 2008 inledde samtal med de svenska livsmedelskedjorna hölls nära hälften av alla hönor i äggindustrin i burar. Vilket då motsvarade fler än 2 250 000 individer. Idag är den siffran omkring 500 000.

Djurens Rätt har genom sitt påverkansarbete fått livsmedelskedjor som Hemköp, Lidl, Willy’s, Coop, City Gross och Matrebellerna att sluta upp med att sälja burägg. Dialogen med ICA har dock varit mer långdragen. Men efter 13 år har ICA slutligen valt att ta avstånd från burar, detta genom att avråda alla ICA-handlare från att köpa in burägg.

- En avrådan är inte detsamma som en tydlig företagspolicy. Vi är inte helt tillfreds med den skrivning som ICA presenterat. Men tack vare att andra företag sagt nej till burägg och konsumenters ovilja att köpa dessa är vår bedömning att det kommer bli svårt för ICA-handlare att köpa in burägg. På så vis är vi nöjda med utfallet, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt.

Djurens Rätt vill se ett förbud mot burhållning
Andelen hönor i burar i Sverige är nu nere på 6 %, motsvarande omkring 500 000 hönor. De lever sina liv i gallerburar som är så trånga att de inte ens kan sträcka ut sina vingar. Österrike, Schweiz, Tyskland, Luxemburg och nio amerikanska delstater har redan beslutat om lagstiftning som förbjuder hållning av hönor i burar. I Sverige har konsumenter och företag visat att de inte ser burhållning av djur som något som hör till vår moderna samhälle. Nästa steg är att vi får en lagstiftning som tydliggör just detta.

- Sverige har en möjlighet att visa vägen för andra länder. Burhållning av hönor är standard globalt sett och i EU, som ligger långt framme, sitter fortfarande varannan höna instängd i en gallerbur. Konsumenter och företag har gjort sitt. Nu är det bara politiska beslut som kan öppna de sista burarna i Sverige, säger Benny Andersson, verksamhetschef för Djurens Rätt tillika styrelseledamot i World Federation for Animals.

Djurens Rätt tackar alla livsmedelskedjor för deras positiva beslut, som påverkat livet för miljoner hönor - och skickar samtidigt en kraftig uppmaning till regeringen att se till att alla hönor i Sverige kan få leva mer naturligt genom att vara frigående!

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.