Nu är ytterligare 22 hjärtan tända i Göteborg

Julstaden i Göteborg, med årets tema hjärta, fortsätter att växa och bjuda på mer ljus och värme. På Esperantoplatsen lyser nu 22 stora hjärtan, tack vare kollegorna i Stockholm.

Foto: Peter Grundstedt.

Årets vinterbelysning i Göteborg får fler tillskott, senast 22 hjärtan som är 100 gånger 80 centimeter stora. De hänger nu i träden på Esperantoplatsen.

– Vi har redan vinterbelysning med 450 ljusmotiv på 18 gator, i ett 20-tal träd och ingen har väl undgått vårt stora hjärta vid Lejontrappan. Ljuskonstpromenaden lyser upp i Trädgårdsföreningen, längsmed Vallgraven ända till Domkyrkoplan. Esperantoplatsen vid Rosenlund tycker vi förtjänar lite extra värme och belysning nu, säger Lena Dalerup, vd på Innerstaden Göteborg.

Precis som det populära hjärtat vid Lejontrappan är det Innerstaden Göteborg som har sett till att fler hjärtan nu får lysa upp Esperantoplatsen, med hjälp av Göteborg & Co och City i Samverkan i Stockholm. Innerstaden Göteborg sitter med i ett nätverk med de 14 största städerna i landet, som i år har haft mer kontakt än vanligt för att ge varandra råd och stöd. Och när Stockholm hade dekoration över och frågade vilka som ville ta över dem var Innerstaden Göteborg snabb att paxa hjärtan.

– För oss är det fantastiskt att andra städer nu får glädje av dekorationer som inte längre används i Stockholm. Med Julstaden i Göteborgs tema i år så passade det extra bra att just dessa hjärtan hamnade där. Det gläder mig att vi kan hjälpas åt städer emellan och att vi kan arbeta hållbart och dela med oss, säger Gabrielle Gjerswold på City i Samverkan Stockholm.

Läs mer om Julstaden: https://www.goteborg.com/julstaden/

Innerstaden Göteborgs hemsida: https://innerstadengbg.se/sv/home

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com