Nu blir det andra bullar!

Torsdag 9 december besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Hudiksvall. Under dagen kommer hon att besöka Visions medlemmar på arbetsplatser runt om i Hudiksvall. Med sig har Veronica Magnusson lussebullar och ett ljust budskap om gemenskap, tolerans och att tillsammans åstadkommer vi så mycket mer och bättre än var och en för sig.

Tidigare i höst presenterade Vision rapporten Har du familj...? Problem med hot och våld förekommer inte bara inom det sociala området. Även andra yrkesgrupper i det offentligas värv och tjänst utsätts för hot och våld. Veronica Magnusson träffar miljö- och hälsoskyddsinspektörer i Hudiksvalls kommun för att prata med dem om deras arbetsvardag.

- Hot, våld och trakasserier mot medarbetare i välfärden innebär inte bara en kränkning mot den enskilde individen. Även den professionella yrkesutövningen påverkas och därmed rättssäkerheten och människors tillit till samhället. Ytterst är det ett angrepp på vår demokrati och det kan vi aldrig acceptera, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Vision uppmärksammar också att den 9 december är de medicinska sekreterarnas dag, en av förbundets största yrkesgrupper. Veronica Magnusson kommer att träffa medicinska sekreterare inom Region Gävleborg vid Hudiksvalls sjukhus. De är en värdefull länk i vårdkedjan som underlättar för andra yrkesgrupper inom vården och möjliggör en bättre och mer patientsäker hälso- och sjukvård, men som inte alltid får den uppskattning de förtjänar.

Rätt använd kompetens skulle också bidra till en bättre äldreomsorg. Vision organiserar såväl administratörer som chefer inom äldreomsorgen. Professioner som underlättar för och förutsätter varandra. I Hudiksvalls kommun ansvarar varje enhetschef inom äldreomsorgen för i snitt 37 medarbetare. De chefer som har flest medarbetare har 57 respektive 59. Det kombinerat med ett bristande stöd i form av administration, HR och IT gör uppdraget omöjligt.

- Att vara en tusenkonstnär och hålla så många bollar i luften samtidigt är varken hållbar arbetsmiljö eller verksamhetsutvecklande. Det är helt enkelt slöseri med resurser att låta chefer byta glödlampor, i stället för att ge dem förutsättningar att vara närvarande chefer. Vision i Hudiksvall har länge drivit frågan om att det behövs ett tak för antalet medarbetare per chef, säger ordförande Kim Jutterström.

Media är välkommen! Dagen inleds med att Veronica Magnuson och Vision bjuder kommunens medarbetare på lussefika vid Guldsmedens personalentré från kl. 07:30.

För mer information kontakta gärna:

Kim Jutterström, Visions ordförande i Hudiksvalls kommun, tfn 076-788 00 86.

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070-746 21 24.