Nu gör ungdomarna upp i SM i Falköping

Äntligen är det dags för Sveriges 15- och 16-åringar att göra upp om medaljerna i USM i Falköping. Närmare 500 ungdomar deltar i de tre tävlingar med start på fredag.

På grund av pandemin sköts ungdoms-SM i Falköping upp förra året, men nu kommer en coronaanpassad variant att äga rum den 17-19 september.

På fredagen är det sprint i Falköpings stadskärna och på lördagen och söndagen springer ungdomarna i skogarna på det vackra Hökensås. Då blir det långdistans och distriktsstafett.

Klockan 14 på fredag startar den första löparen på sprinten och några timmar senare väntas den sista ha gått i mål på stora torget. Det är fyra klasser: D15, H15, D16 och H16.

På lördagen, med start 10.00, avgörs USM i långdistans på kartan Kariaberget med arenan vid Svedjefall på Hökensås. Där väntar enligt banläggare Henrik Balague ”en ganska tuff och utmanande terräng och ett vackert målområde”. Prisutdelningen för både sprinten och långdistansen kommer att genomföras på arenan direkt efter att tävlingarna är avslutade ca klockan 13.15. Samma dag kommer också tävlingen Ostlöpet långdistans, som är öppen för alla åldrar att deltaga i, att genomföras. Tävlingen är också Skaraborgsmästerskap i långdistans.

Söndagen innehåller en distriktsstafett med start klockan 9.15 och parallellt med den, den klassiska tävlingen Ostlöpet medeldistans, som är öppen för alla. Detta på samma arena som på lördagen. I distriktsstafetten tävlar Sveriges orienteringsdistrikt mot varandra i en och samma klass med fyra sträckor: H15-D15-H16-D16.

På Falköpings orienteringsklubbs hemsida finns all info om USM. Där ligger också en länk till speakerljudet. Det finns också ett mediaarkiv där bilder från arrangemanget kontinuerligt kommer att laddas upp.

Liveresultat finns att följa på liveresultat.orientering.se

Följ oss också gärna på våra sociala medier på Facebook:USM Falköping 2021 och Instagram: usmorientering2021

Kontaktperson för media
Caroline Hagström 0706-588518 carolineh652@gmail.com