Nu lanserar Cono Sur sin första rosébox i Sverige

Den första juni lanseras Cono Sur Bicicleta Pinot Noir Rosé 2018 i Systembolagets ordinarie sortiment, i en 2 liters Bag-in-Box som gjord för en picknick i det gröna. Pris 199 kronor och artikel nummer 466407.

Den chilenska vinproducenten Cono Sur, välkänd hos den svenska konsumenten med sex viner i ordinarie sortiment, har ett starkt fokus på druvan Pinot Noir. Med Bicicleta Pinot Noir Rosé visar de hur druvans karaktäristiska röda bärighet, finstämda kryddighet och friska syra lämpar sig utmärkt att göra rosévin av. I Chiles sydligaste region, Bio-Bio Valley, får druvorna en lång och relativt sval växtsäsong som garanterar en frisk och fräsch frukt med en balanserad alkoholhalt på 12 procent utan att tappa något i smakintensitet. Resultatet är ett friskt och fruktigt rosévin som passar utmärkt till kallskuret, men även till grillad fisk, kyckling och grönsaker.

Till det stora vineriet i Chimbarongo kommer de anställda av tradition på cykel, och för att hylla detta färdmedel döptes en serie viner till Bicicleta. Cykeln har blivit en symbol för Cono Sur, som redan från starten haft hållbarhet som ledstjärna. Med över 400 ha ekologiskt certifierade vingårdar, och resten odlade enligt samma principer, är de pionjärer i Chiles vinindustri. Listan kan göras lång på certifieringar, och exemplen på hållbara odlingsmetoder likaså, allt som en konsekvens av en övertygelse om att det är samspelet mellan människa och natur som ger det bästa slutresultatet.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.