Nu spelas Henrik Schyfferts internatskoleserie Zebrarummet in i Västra Götaland

Hur långt är du beredd att gå för att få tillhöra den innersta kretsen? I Zebrarummet får vi en inblick i maktspelet på en exklusiv internatskola för samhällets elit – och dess konsekvenser. Zebrarummet bygger på en originalidé av Henrik Schyffert och Gustaf Skördeman, med Aliette Opheim, Henrik Schyffert, Valter Skarsgård, Alva Bratt, Maxwell Vaz och Edvin Endre i några av rollerna. Zebrarummet är en produktion av Jarowskij och Brommamamma i samproduktion med Film i Väst och Nent/Viaplay och kommer att sändas på Viaplay. Serien spelas in i Göteborg, Lerum och Härryda.

En ung elev från den anrika internatskolan Tuna Kvarn hittas död, ett mysterium som omgärdas av kompakt tystnad från skolans priviligierade ungdomar. En bit ifrån Tuna Kvarn ligger den kommunala Holmeredskolan, som snabbt blir utpekad som källan till tragedin. Nu riktas omvärldens blickar mot skolorna, och när en mobilfilm från Tuna Kvarns förnedrande initieringsriter läcker ut i sociala medier sätts oanade mekanismer i rörelse.

– Jag började tänka på det här med klasskillnaderna i Sverige från min tid på kommunala skolan i Märsta, där vi hade gemensamma friluftsdagar och discon med internatskolan Sigtuna Humanistiska. Det slog mig att den där lilla världen hade varit en bra spelplan för att visa upp ett Sverige i miniatyr. För oss från kommunala skolan var det som att kliva in i Olympen när vi åkte till Sigtuna för att gå på disco. Det är lätt att förföras av makt, sex och pengar. På Lundsberg hände ju den här strykjärnshistorien, som stängde ner skolan, men sen bara öppnade den upp igen efter några månader, och man undrade ju varför, där någonstans började vårt intresse, säger Henrik Schyffert.

Zebrarummet är ett spänningsdrama om en internatskola för de priviligierade, men också en berättelse om olika förutsättningar i livet, om kulturkrockar och maktspel, om ungas drömmar och om hur strukturer i samhället reproduceras mellan generationerna. Serien bygger på en originalidé av Henrik Schyffert och Gustaf Skördeman. I rollerna ser vi förutom Henrik Schyffert bland andra Aliette OpheimValter SkarsgårdAlva BrattMaxwell VazEdvin EndreTiam MiladiWilma Lidén, Amanda LindhAdja Krook och Aviva Wrede.

– Jag blev intresserad av Zebrarummet för att jag spelar en karaktär som är så långt ifrån mig som det går, både personlighets- och livstilsmässigt. Det är också en intressant värld som är smart berättad. Det är inte bara tonårsdrama, utan det ställer större frågor om samhället, säger Valter Skarsgård.

Viaplay-originalet Zebrarummet regisseras av Andrea ÖstlundErik Eger och David Berron och produceras av Heidi Rydbeck. Manusförfattaren Michaela Hamilton har skrivit sex av åtta avsnitt, där övriga två har skrivits av Gustaf SkördemanErik EgerAnna Platt och Fredrik AgetoftZebrarummet är en samproduktion mellan Jarowskij, Brommamamma och Film i Väst, och distribueras internationellt av Banijay Rights.

- Vi strävar alltid efter att skildra samhället från olika perspektiv, och vi är stolta över att Henrik Schyffert gav oss förtroendet att förvalta hans historia. Det här är en fantastiskt spännande berättelse med ambitionen att ta sig innanför väggarna till en av västvärldens mest mytomspunna världar, elitens internatskolor. Men det är också en berättelse om de stora avstånden i vårt samhälle, och drömmar om framgång till varje pris, säger Filippa Wallestam, EVP & Chief Content Officer på NENT Group.

Zebrarummet består av åtta avsnitt och kommer att ha premiär längre fram på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

Ny LasseMaja-film till Västra Götaland18.12.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta heter den nya filmen om detektiverna Lasse och Maja. Inspelningen startar våren 2021 och premiären planeras till sportlovet 2022. Filmdebuterande Tina Mackic (Sommarskuggan) står för regi och i rollerna som Lasse och Maja återser vi Nils Kendle och Polly Stjärne som spelade i senaste publiksuccén LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet. SF Studios producerar i samproduktion med Film i Väst.

Storslam för Film i Västs samproduktion Druk av Thomas Vinterberg vid European Film Awards12.12.2020 22:30:47 CETPressmeddelande

Vid lördagens direktsända digitala upplaga av European Film Awards vann Thomas Vinterbergs film Druk/Another Round inte mindre är fyra priser: Europas bästa film, European Film, regipriset European Director, manuspriset European Screen Writer tillsammans med Tobias Lindholm. Dessutom vann Mads Mikkelsen pris som bästa manliga skådespelare, European Actor. Filmen är också en av tre filmer som är uttagen till omröstning om the European Parliament LUX FILM PRIZE. Druk är inspelad i Västra Götaland och samproducerad med Film i Väst och Zentropa Entertainments3 samt Zentropa Sweden.

Five 4 Fiction: Nytt talangprogram för långfilmsdebuterande regissörer4.12.2020 11:23:35 CETPressmeddelande

Som en del av ett ökat fokus på talangutveckling initierar nu Film i Väst tillsammans med Förvaltningen för Kulturutveckling i Västra Götalandsregionen ett nytt talangprogram för erfarna regissörer att utveckla sin långfilmsdebut inom fiktion. Programmet heter Five 4 Fiction och ska pågå mellan 2021 och 2022, där fem regissörer väljs ut för att genom workshops och arbete med mentorer stärka sina kreativa processer och öka kontakten med filmbranschen.