Nu spelas Henrik Schyfferts internatskoleserie Zebrarummet in i Västra Götaland

Hur långt är du beredd att gå för att få tillhöra den innersta kretsen? I Zebrarummet får vi en inblick i maktspelet på en exklusiv internatskola för samhällets elit – och dess konsekvenser. Zebrarummet bygger på en originalidé av Henrik Schyffert och Gustaf Skördeman, med Aliette Opheim, Henrik Schyffert, Valter Skarsgård, Alva Bratt, Maxwell Vaz och Edvin Endre i några av rollerna. Zebrarummet är en produktion av Jarowskij och Brommamamma i samproduktion med Film i Väst och Nent/Viaplay och kommer att sändas på Viaplay. Serien spelas in i Göteborg, Lerum och Härryda.

En ung elev från den anrika internatskolan Tuna Kvarn hittas död, ett mysterium som omgärdas av kompakt tystnad från skolans priviligierade ungdomar. En bit ifrån Tuna Kvarn ligger den kommunala Holmeredskolan, som snabbt blir utpekad som källan till tragedin. Nu riktas omvärldens blickar mot skolorna, och när en mobilfilm från Tuna Kvarns förnedrande initieringsriter läcker ut i sociala medier sätts oanade mekanismer i rörelse.

– Jag började tänka på det här med klasskillnaderna i Sverige från min tid på kommunala skolan i Märsta, där vi hade gemensamma friluftsdagar och discon med internatskolan Sigtuna Humanistiska. Det slog mig att den där lilla världen hade varit en bra spelplan för att visa upp ett Sverige i miniatyr. För oss från kommunala skolan var det som att kliva in i Olympen när vi åkte till Sigtuna för att gå på disco. Det är lätt att förföras av makt, sex och pengar. På Lundsberg hände ju den här strykjärnshistorien, som stängde ner skolan, men sen bara öppnade den upp igen efter några månader, och man undrade ju varför, där någonstans började vårt intresse, säger Henrik Schyffert.

Zebrarummet är ett spänningsdrama om en internatskola för de priviligierade, men också en berättelse om olika förutsättningar i livet, om kulturkrockar och maktspel, om ungas drömmar och om hur strukturer i samhället reproduceras mellan generationerna. Serien bygger på en originalidé av Henrik Schyffert och Gustaf Skördeman. I rollerna ser vi förutom Henrik Schyffert bland andra Aliette OpheimValter SkarsgårdAlva BrattMaxwell VazEdvin EndreTiam MiladiWilma Lidén, Amanda LindhAdja Krook och Aviva Wrede.

– Jag blev intresserad av Zebrarummet för att jag spelar en karaktär som är så långt ifrån mig som det går, både personlighets- och livstilsmässigt. Det är också en intressant värld som är smart berättad. Det är inte bara tonårsdrama, utan det ställer större frågor om samhället, säger Valter Skarsgård.

Viaplay-originalet Zebrarummet regisseras av Andrea ÖstlundErik Eger och David Berron och produceras av Heidi Rydbeck. Manusförfattaren Michaela Hamilton har skrivit sex av åtta avsnitt, där övriga två har skrivits av Gustaf SkördemanErik EgerAnna Platt och Fredrik AgetoftZebrarummet är en samproduktion mellan Jarowskij, Brommamamma och Film i Väst, och distribueras internationellt av Banijay Rights.

- Vi strävar alltid efter att skildra samhället från olika perspektiv, och vi är stolta över att Henrik Schyffert gav oss förtroendet att förvalta hans historia. Det här är en fantastiskt spännande berättelse med ambitionen att ta sig innanför väggarna till en av västvärldens mest mytomspunna världar, elitens internatskolor. Men det är också en berättelse om de stora avstånden i vårt samhälle, och drömmar om framgång till varje pris, säger Filippa Wallestam, EVP & Chief Content Officer på NENT Group.

Zebrarummet består av åtta avsnitt och kommer att ha premiär längre fram på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

Fem nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner9.11.2021 12:39:55 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs nomineringarna till European Film Awards, en Guldbagge på Europanivå. Film i Västs samproduktioner är nominerade till fem priser. Linda Hambäcks Apstjärnan nominerad till Bästa europeiska animerade film, den första animerade svenska långfilm som nominerats. Norges Oscarsbidrag Världens värsta människa av Joachim Trier och Eskil Vogt är nominerad för Bästa europeiska manus och Bästa kvinnliga europeiska skådespelare, Renate Reinsve. Båda filmerna är inspelade i Trollhättan.

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.