Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna
Att så pass många svenskar är in-market är goda nyheter för resebranschen som under pandemin har sett efterfrågan sjunka nämnvärt.
– Vi ser att intresset för att resa utomlands på charter nu ökar, och den här rapporten visar att marknaden, i högt tempo, börjar återställa sig, säger Claes Pellvik, Head of Communication, Nordic Leisure Travel Group.
Studien visar inte bara att många planerar en resa i vinter, utan avslöjar också att en betydande andel ännu inte har bokat sin resa, vilket skulle kunna antyda en viss avvaktande inställning hos befolkningen.
– Vid tillfället då undersökningen utfördes var det 70 procent av de som planerat en resa under hösten som ännu inte hunnit boka den och 83 procent som ännu inte hunnit boka sin vinterresa.**** Möjligheten att övertyga en konsument med resereklam är alltså mycket stor, säger Nils Nilsson, Insight Manager på Schibsted Marketing Services.
Annonsering från resebranschen blir också allt viktigare visar studien. 61 procent av befolkningen har minst en gång bokat eller letat efter mer information om en resa efter att ha sett en annons på en sajt de ofta besöker. Det är en ökning från de 28 procent som noterades 2019 när samma fråga ställdes i en panelundersökning.***
– Räknar man in-market-värdet tillsammans med relevansen av resereklam och andelen som fortfarande inte bokat sina kommande resor, ser möjligheterna för att övertyga potentiella resekonsumenter med digitala annonser mycket bra ut, säger Nils Nilsson.
Pandemin har dock satt sina avtryck på svenskar som planerar sin resa här och nu. Efter över ett år av restriktioner och ständigt förändrade regelverk i olika länder, råder en viss osäkerhet kring att ta sig både fram till sin destination och hem igen.
Därför är inte priset den viktigaste faktorn vid val av resa för svenskar idag, utan allra flest uppger att komma fram och att komma hem igen som de två viktigaste faktorerna, både vad gäller charter- och flygresenärer.
När konsumenterna får blicka lite längre framåt är lägre biljettpriser och möjligheten att påverka sitt miljöavtryck de viktigaste faktorerna för ett oförändrat eller utökat flygande.
– Vi vet också att det kommer bli mycket viktigt att jobba med utsläppsåtgärder och kommunicera lösningar som passar de konsumenter som känner sig oroliga. Det framkommer också i Schibsteds rapport som visar att dessa frågor blir allt viktigare att äga framöver, säger Claes Pellvik.
Många aktörer inom resebranschen jobbar redan idag aktivt med klimatfrågan och resultatet i denna rapport indikerar att tiden är rätt för bolag att kommunicera sina klimatsatsningar.
– Många vill fortsätta att flyga och är därför alltmer villiga att försöka minska sina avtryck. Antingen genom att själva klimatkompensera eller genom att aktivt välja de resebolag som erbjuder miljövänliga alternativ. Om man som resebolag kan erbjuda lösningar för miljövänligare eller klimatkompenserade resor, så kommer det bli allt viktigare att kommunicera detta för konsumenterna under de kommande åren, säger Nils Nilsson.
Här är de fem viktigaste faktorerna för flygresenärer vid val av resa:
- Att komma fram
- Att komma hem
- Pålitlighet
- Pris
- Återbetalningsgarantier
Här är de fem viktigaste faktorerna för charterresenärer vid val av resa:
- Att komma hem
- Att komma fram
- Pålitlighet
- Återbetalningsgarantier
- Hotellupplevelsen
Om studien:
Studiens syfte var att ta reda på svenska resenärers inställning till resande efter att restriktionerna släppt. Metod: Schibsted panelundersökning, Norstat Onlinepanel, 1005 IP, Fältperiod 10-22 september 2021.
För ytterligare information om studien, vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Tel: 079-098 63 86. E-post: ricki.rebecka.petrini@schibsted.com
* Orvesto Konsument 2020 Helår
** Orvesto Konsument 2019 Helår
*** Schibsted panelundersökning, Schibstedpanelen, 619 IP, fältperiod 19/2 - 31/3 2019
**** Schibsted panelundersökning, Norstat Onlinepanel, 1005 IP, fältperiod 10-22/9 2021
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum