Schibsted

Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna

Dela

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året.

Ny rapport från Schibsted visar att svenskarna nu vill resa igen.
Ny rapport från Schibsted visar att svenskarna nu vill resa igen.

Att så pass många svenskar är in-market är goda nyheter för resebranschen som under pandemin har sett efterfrågan sjunka nämnvärt.

– Vi ser att intresset för att resa utomlands på charter nu ökar, och den här rapporten visar att marknaden, i högt tempo, börjar återställa sig, säger Claes Pellvik, Head of Communication, Nordic Leisure Travel Group.

Studien visar inte bara att många planerar en resa i vinter, utan avslöjar också att en betydande andel ännu inte har bokat sin resa, vilket skulle kunna antyda en viss avvaktande inställning hos befolkningen.

– Vid tillfället då undersökningen utfördes var det 70 procent av de som planerat en resa under hösten som ännu inte hunnit boka den och 83 procent som ännu inte hunnit boka sin vinterresa.**** Möjligheten att övertyga en konsument med resereklam är alltså mycket stor, säger Nils Nilsson, Insight Manager på Schibsted Marketing Services.

Annonsering från resebranschen blir också allt viktigare visar studien. 61 procent av befolkningen har minst en gång bokat eller letat efter mer information om en resa efter att ha sett en annons på en sajt de ofta besöker. Det är en ökning från de 28 procent som noterades 2019 när samma fråga ställdes i en panelundersökning.***

– Räknar man in-market-värdet tillsammans med relevansen av resereklam och andelen som fortfarande inte bokat sina kommande resor, ser möjligheterna för att övertyga potentiella resekonsumenter med digitala annonser mycket bra ut, säger Nils Nilsson.

Pandemin har dock satt sina avtryck på svenskar som planerar sin resa här och nu. Efter över ett år av restriktioner och ständigt förändrade regelverk i olika länder, råder en viss osäkerhet kring att ta sig både fram till sin destination och hem igen.

Därför är inte priset den viktigaste faktorn vid val av resa för svenskar idag, utan allra flest uppger att komma fram och att komma hem igen som de två viktigaste faktorerna, både vad gäller charter- och flygresenärer.

När konsumenterna får blicka lite längre framåt är lägre biljettpriser och möjligheten att påverka sitt miljöavtryck de viktigaste faktorerna för ett oförändrat eller utökat flygande.

– Vi vet också att det kommer bli mycket viktigt att jobba med utsläppsåtgärder och kommunicera lösningar som passar de konsumenter som känner sig oroliga. Det framkommer också i Schibsteds rapport som visar att dessa frågor blir allt viktigare att äga framöver, säger Claes Pellvik.

Många aktörer inom resebranschen jobbar redan idag aktivt med klimatfrågan och resultatet i denna rapport indikerar att tiden är rätt för bolag att kommunicera sina klimatsatsningar.

– Många vill fortsätta att flyga och är därför alltmer villiga att försöka minska sina avtryck. Antingen genom att själva klimatkompensera eller genom att aktivt välja de resebolag som erbjuder miljövänliga alternativ. Om man som resebolag kan erbjuda lösningar för miljövänligare eller klimatkompenserade resor, så kommer det bli allt viktigare att kommunicera detta för konsumenterna under de kommande åren, säger Nils Nilsson.

Här är de fem viktigaste faktorerna för flygresenärer vid val av resa:

  1. Att komma fram
  2. Att komma hem
  3. Pålitlighet
  4. Pris
  5. Återbetalningsgarantier 

Här är de fem viktigaste faktorerna för charterresenärer vid val av resa:

  1. Att komma hem
  2. Att komma fram
  3. Pålitlighet
  4. Återbetalningsgarantier
  5. Hotellupplevelsen 

Om studien:
Studiens syfte var att ta reda på svenska resenärers inställning till resande efter att restriktionerna släppt. Metod: Schibsted panelundersökning, Norstat Onlinepanel, 1005 IP, Fältperiod 10-22 september 2021.

För ytterligare information om studien, vänligen kontakta:

Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Tel: 079-098 63 86. E-post: ricki.rebecka.petrini@schibsted.com

* Orvesto Konsument 2020 Helår
** Orvesto Konsument 2019 Helår
*** Schibsted panelundersökning, Schibstedpanelen, 619 IP, fältperiod 19/2 - 31/3 2019
**** Schibsted panelundersökning, Norstat Onlinepanel, 1005 IP, fältperiod 10-22/9 2021

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ny rapport från Schibsted visar att svenskarna nu vill resa igen.
Ny rapport från Schibsted visar att svenskarna nu vill resa igen.
Ladda ned bild
Claes Pellvik, Head of Communication, Nordic Leisure Travel Group.
Claes Pellvik, Head of Communication, Nordic Leisure Travel Group.
Ladda ned bild
Nils Nilsson, Insight Manager på Schibsted Marketing Services.
Nils Nilsson, Insight Manager på Schibsted Marketing Services.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum