Ny kommunkartläggning visar: Mest boyta för lönen i Bräcke och Filipstad

Följderna av coronaviruset förväntas påverka många svenskars privatekonomi under året. I Bräcke får köparna störst villa för sin årsinkomst – 55 kvadratmeter. Högst upp på listan över lägenhetsyta för en årsinkomst ligger Filipstad med 98 kvadratmeter. Det visar en ny kartläggning gjord av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
I Bräcke får köparna störst villa för sin årsinkomst – 55 kvadratmeter. Högst upp på listan över lägenhetsyta för en årslön ligger Filipstad med 98 kvadratmeter.

– Storstadsborna måste räkna med att lägga en klart större andel av sin inkomst boendet, alternativt bo på en mindre yta. Det är också i dessa regioner som effekterna av coronaviruset kommer få störst privatekonomiska konsekvenser inledningsvis, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har med hjälp av nya siffror från Statistiska Centralbyrån och Svensk Mäklarstatistik gjort en kartläggning av var i landet man får mest bostadsyta i relation till den genomsnittliga årsinkomsten.

Bostadsköparna får flest kvadratmeter villa i Bräcke kommun där en årsinkomst på 245 000 kronor räcker till 55 kvadratmeter boyta. Minst villayta får köparna på Lidingö, där medelårsinkomsten på 362 000 kronor endast räcker till fem kvadratmeter villa.

– Coronapandemin har en negativ inverkan på bostadsmarknaden. Det är sannolikt att arbetslösheten ökar och möjligheten att byta bostad minskar. De med små marginaler i boendeekonomin bör planera för hur en ihållande konjunkturnedgång, undantagsregler för amortering och förändrade arbetsförhållanden skulle kunna påverka det egna hushållet, säger Marcus Svanberg.

Lägenhetslistan toppas av Filipstads kommun i Värmland. Här ger en genomsnittlig årsinkomst på 236 000 kronor 98 hela kvadratmeter. Minst lägenhetsyta för sin årsinkomst får bostadsköparna i Stockholm – 334 000 kronor inte räcker till mer än fem kvadratmeter lägenhet.

Topplista – kommuner med mest villayta för årsinkomsten:

1. Bräcke – 55 kvadratmeter
  2. Storfors – 50 kvadratmeter
  3. Sollefteå – 49 kvadratmeter
  4. Munkfors – 47 kvadratmeter
  5. Filipstad – 46 kvadratmeter
  6. Kramfors – 46 kvadratmeter
  7. Älvsbyn – 44 kvadratmeter
  8. Högsby – 43 kvadratmeter
  9. Emmaboda – 43 kvadratmeter
  10. Hultsfred – 42 kvadratmeter

Topplista – kommuner med mest bostadsrättsyta för årsinkomsten:

1. Filipstad – 98 kvadratmeter
  2. Tidaholm – 81 kvadratmeter
  3. Fagersta – 79 kvadratmeter
  4. Säffle – 72 kvadratmeter
  5. Haparanda – 65 kvadratmeter
  6. Karlsborg – 64 kvadratmeter
  7. Götene – 63 kvadratmeter
  8. Skara – 60 kvadratmeter
  9. Åmål – 55 kvadratmeter
  10. Degerfors – 53 kvadratmeter

I sammanställningen har medianinkomsten 2018 (brutto) på individnivå per kommun jämförts med genomsnittliga kvadratmeterpriser för villor och bostadsrätter under de senaste tolv månaderna. Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar. Statistiken är framtagen av Statistiska Centralbyrån och Svensk Mäklarstatistik och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Kommuner med mindre än 25 försäljningar under perioden har exkluderats ur statistiken.

Antal kvadratmeter villa och bostadsrätt för den genomsnittliga årsinkomsten (samtliga tillämpliga kommuner)

Om Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.