Ny ledning för Lifestyle

Mer och ännu bättre innehåll som når fler. Det är målet för Lifestyles nya organisation, som har ökat samarbete i fokus.
Foto: Expressen Lifestyle

– Vi ska vara bäst på allt från glossiga magasin och nischade specialtidningar till läsning och tittning som berör och engagerar våra målgrupper digitalt. Nu satsar vi på att få ut ännu mer av allt det vi är bäst på, säger Bella Levy, redaktionschef för Lifestyle.

Lifestyle är magasins- och feature-verksamheten inom affärsområdet Expressen Lifestyle. Där produceras drygt 30 välkända titlar och varumärken, med specialutgåvor och magasin, som dagligen inspirerar läsarna både i print och digitalt.
För att skapa tydlighet och hitta fler synergier får Lifestyle nu en ny ledning. Jonna Bergh, Ann Fredlund, Erika Funke och Hanna Mild kommer tillsammans med Bella Levy utgöra den grupp som ska driva arbetet framåt.
— Den nya strukturen kommer att stärka oss som grupp. Det ger oss också möjlighet att bedriva utvecklingsarbete mer effektivt tillsammans, säger Bella Levy.
Från årsskiftet delas Lifestyle in i fyra större avdelningar med tillhörande avdelningschefer.
— I Lifestyle återfinns Sveriges starkaste varumärken inom inredning och trädgård. Här finns också Sveriges vassaste experter och journalister, på våra redaktioner och i våra frilansnätverk. Nu kraftsamlar vi för att höja vår redan höga kvalitet ännu mer i alla våra kanaler, säger Ann Fredlund, avdelningschef Inredning.
Erika Funke är ny avdelningschef för mat, vin, resor och motor.
— Nu skapar vi en organisation som formas utifrån gemensamma arbetssätt och smidiga samarbeten över redaktionsgränserna. Samtidigt som vi värnar våra starka varumärken och deras unikitet, säger hon.
Syftet med uppdelningen är att få till en mer robust organisation där det skapas ökad effektivitet och minskad stress.
— Vi kommer öka produktiviteten med smarta tekniska lösningar och tätare samarbete mellan layout och redaktion, samtidigt som vi fortsätter hålla en mycket hög nivå på innehåll, layout och form, säger Hanna Mild, layoutchef.
Sedan mars i år ingår Lifestyles varumärken även i Expressens Premium-utbud där feature-innehållet är viktigt för mixen och skapar ett stort engagemanget hos användarna. Samtidigt satsar avdelningen på video och ökad räckvidd digitalt i samarbete med Expressen.
— Vår starka featurejournalistik kring relationer, mode och föräldraskap har visat sig framgångsrik och efterlängtad hos Expressens läsare. Den digitala affären har vuxit sig stark och den expanderar hela tiden – i dag når vi fler kvinnor än någonsin tidigare tack vare vår enorma digitala räckvidd, säger Jonna Bergh, avdelningschef Relationer och Mode.

Lifestyles avdelningar 2023:
Inredning och trädgård: Ann Fredlund är avdelningschef. Här ingår varumärkena Sköna hem, Leva och Bo, Allt i hemmet, Lantliv, Gods & Gårdar, Gård och Torp, Allt om Trädgård och Hem & Antik samt titlarna Korsord, TV och TV 14.
Relationer och mode: Jonna Bergh är avdelningschef. Här ingår varumärkena Amelia, M-magasin, Tara, Topphälsa, Söndag, Damernas Värld, Styleby och Mama
Mat, vin, motor och resor: Erika Funke är avdelningschef. Här ingår varumärkena Allt om mat, Allt om Vin, Hembakat, Mitt Kök samt Allt om Resor och Teknikens värld
Layout: Hanna Mild

Bella Levy, redaktionschef för Lifestyle, bella.levy@expressen.se