Ny LRF-satsning vill öka svenskt kött på restauranger

Intresset för svenska råvaror växer. Men få restaurangbesökare frågar var köttet kommer ifrån. Det ska LRF ändra på tillsammans med kocken Gustav Arnell.

Endast 20 procent av köttet på svenska restauranger är svenskt, trots att svenska djur föds upp på ett hållbart och klimatsmart sätt med minimal antibiotikaanvändning. För att möta en ökad efterfrågan på svenskt kött på krogar och restauranger så lanserar branschorganisationen LRF Kött "Mer svenskt kött på restaurang".

– Vi vill skapa nya kreativa samarbeten genom att koppla samman restaurangbranschen med svenska köttuppfödare. På det sättet hoppas vi möta gästernas efterfrågan på svenskt kött på menyn, säger Viktoria Östlund, LRFs expert på nöt och lamm.

Satsningen inleds under våren med regionala inspirationsträffar. Där bjuds köttproducenter och restaurangbranschen till en gemensam arena för erfarenhetsutbyte och för att knyta nya kontakter. Under träffarna diskuteras köttuppfödarnas förutsättningar, köttproduktion och kvalitet, men också vad som händer i omvärlden.

– Målet är att öka efterfrågan på svenskt kött rejält. LRF är den perfekta partnern för att knyta ihop restaurangbranschen med våra köttproducerande medlemmar, säger Gustav Arnell, projektledaren som till vardags är kock i företaget ”Vi kan mat”, som jobbar med svensk och lokal mat på flera restauranger, främst med konceptutveckling och utbildning för småländsk och svensk mat.

Projektet, som är tvåårigt och finansieras av Jordbruksverket, kommer även att inleda samarbete med flera restauranger. Deltagarna kommer att erbjudas utbildningar för att bygga upp kompetensen kring fördelarna med svenskt kött. I en serie utbildningstillfällen kommer restaurangbranschen fokusera på bland annat vilka mervärden svensk köttråvara tillför, hur en attraktiv matsedel skapas och hur detta kan användas i marknadsföringssyfte. För köttproducenterna ligger fokus på distribution, direktförsäljning, byggande av varumärke och hållbara affärer.

För mera information, kontakta LRF pressavdelning, 010-184 40 70 eller projektledare Gustav Arnell, 0734-351747 alt. gustav.arnell@lrf.se

LRF: Arbetskraftsbehovet till lantbruket måste snabbt lösas31.3.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

35 000 svenskar har hittills permitterats på grund av coronakrisen. Samtidigt är behovet av kompetent personal till vårbruk, skogsplantering och trädgårdsnäring inom lantbruket mycket stort. Regeringens fjärde krispaket stödjer bara till en del lantbruksföretag med akut arbetskraftsbehov. ¬ – Det är väldigt bråttom. Vi är med stormsteg på väg in i den mest intensiva säsongen i lantbruket, och det saknas tusentals människor som skulle ha varit på väg till Sverige för att jobba hos oss. Samtidigt vet vi inte hur länge covid-19 påverkar samhället. Vi måste kraftsamla för att säkerställa vår inhemska produktion av livsmedel vilket är särskilt viktigt om krisen blir långvarig, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

Lantbruket berett att ta emot 8 000 permitterade23.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Livsmedelskedjan har, undantaget restaurangnäringen, hittills klarat sig bra i coronakrisen. Butikshyllorna fylls ständigt på med nya svenska livsmedel. Nu öppnar Sveriges bönder och det gröna näringslivet armarna för att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer. En första beräkning är att 8 000 personer kan erbjudas arbete. ¬– Många av företagen i primärproduktionen och resten av livsmedelskedjan har just nu både behovet och möjligheterna att ge folk arbete, om vi får rätt beslut tillräckligt snabbt från regeringen, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

Viktigt besked att livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig21.3.2020 13:03:03 CETPressmeddelande

Regeringen klassar svensk livsmedelsproduktion som en samhällsviktiga funktion. LRF är nöjt med beslutet och Sveriges bönder lovar att göra allt för att kunna fortsätta att producera och leverera livsmedel. – Det är bra att regeringen ger oss ett kvitto på att primärproduktionen av livsmedel är en viktig uppgift för att samhället ska fungera, både i normalläget men kanske framförallt under kriser som den vi nu upplever. Nu är det nödvändigt att lantbrukets personal ges förutsättningar att kunna gå till jobbet precis som vanligt, för att vi ska kunna fortsätta leverera mat från gård till bord på ett tryggt sätt, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

LRF Mjölks Guldmedaljsutdelning skjuts upp13.3.2020 09:02:28 CETPressmeddelande

Den 30 mars planerades 2020 års Guldmedaljer till förtjänta mjölkbönder i Sverige att delas ut av H.M Konung Carl XVI Gustaf. På grund av den rådande coronasituationen kommer denna utdelning att tills vidare skjutas upp. – Att få LRF Mjölks Guldmedalj ska vara ett minne för livet. En så stor högtidsdag ska därför inte präglas av oro kring corona, säger Palle Borgström, förbundsordförande för LRF.