Ny mätning – Socialdemokrater tror inte på mer välfärd med vinsttak

I en ny undersökning från Demoskop bland 4500 kommunpolitiker som Vårdföretagarna beställt sjunker tron bland socialdemokrater på att en vinstbegränsning skulle innebära en ökad omfattning av välfärdstjänster. Endast 14 procent av socialdemokratiska kommunfullmäktigeledamöter tror att det blir mer välfärd med vinstbegränsning.

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

-Endast 14 procent av socialdemokraternas politiker, som verkar där behovet av mer välfärd är som störst, tror att det blir mer välfärd med vinstbegränsning, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

-När nu riksdagen väntas rösta ner regeringens förslag om vinstbegränsning är det hög tid att blicka framåt på riktiga välfärdsutmaningar. För det finns utmaningar. Hur ska vi rekrytera medarbetare, hur ska vi klara den nödvändiga utbyggnaden av äldreboenden, och hur kan vi gemensamt höja kvaliteten på all vård och omsorg, oberoende av driftsform, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Demoskop har på Vårdföretagarnas uppdrag frågat 4500 kommunpolitiker om de tror att förslaget till vinstbegränsning ökar tillgången till välfärdstjänster. 2017 var det 21 procent av de socialdemokratiska fullmäktigeledamöterna som trodde på mer välfärd med en vinstbegränsning. Våren 2018 har siffran sjunkit till 14 procent. Bland miljöpartisterna är motsvarande andel 2018 endast 5 procent. Även bland vänsterpartisterna har tron på vinstbegränsningens positiva effekt på tillgången på välfärd falnat med en nedgång från 31 procent till 24 procent.

Vårdföretagarna har lanserat valmanifestet ”Välfärdens verkliga utmaningar” som kan ses som ett inspel i den välfärdsdebatt som bör ta vid när frågan om vinstbegränsning är avförd från dagordningen i och med riksdagens beslut.

Anders Manell, presschef, 070-314 57 29

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.

Vårdföretagarna välkomnar LSS-utredningens borttagna sparbeting: "Ersättningen måste följa kollektivavtalen"30.4.2018 11:30Pressmeddelande

- Regeringens besked är välkommet. Den personliga assistansen måste präglas av långsiktighet och stabilitet, både för den enskilde och för de verksamma assistansföretagen. Tusentals människor med funktionsnedsättningar har blivit drabbade av nedskärningarna inom assistansen och anhöriga har axlat enorma bördor de gångna åren, säger Inga-Kari Fryklund Vårdföretagarnas förbundsdirektör i en kommentar till regeringens ändrade direktiv till LSS-utredningen