Ny metod för fosterövervakning belönas

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Från vänster: Albin Annér, David Kastö och Bert-Inge Hogsved

– Kardiotokografi, eller CTG, är en väl etablerad övervakningsmetod inom förlossningsvården, även om den i vissa fall inte är helt tillförlitlig. Risken finns att mammans hjärtsignal fångas upp istället för fostrets, vilket kan få allvarliga konsekvenser. Vår mätmetod har potential att vara mer precis, tack vare de avancerade elektroder som finns att tillgå i dag. Vi kan mäta och genom vår specialutvecklade analys särskilja fostrets hjärtslag, vilken under slutet av graviditeten kan vara hundratals gånger svagare än mammans, säger Albin Annér, en av pristagarna.

Elektroderna mäter elektriska fält i huden, men till skillnad från en CTG-apparat behöver de inte fästas direkt på huden. Mamman behöver inte vara nära kopplad till en apparat utan kan röra sig friare. Metoden är dessutom helt ofarlig eftersom det inte flyter ström mellan mamman och elektroderna.

– Deras metod är mycket lovande. Den skulle kunna minska osäkerheten kring fosterövervakning och göra förlossningsvården säkrare och enklare, i Sverige och internationellt, säger Peter Apell, professor inom levande tillståndets fysik på Chalmers och studenternas handledare, tillsammans med universitetslektor Lars Hellberg.

De båda studenterna utvecklar konceptet som en del av masterprogrammet i Applied physics på Chalmers. Nu arbetar de med att ta fram en lösning som kan användas i en klinisk studie.

– Målet är att vår metod ska ersätta CTG-apparaterna på sikt. Utrustningen kommer att vara lättare, betydligt billigare och mindre, vilket gör att den kommer att vara tillgänglig för fler och enkel att ta med sig. Förutom på sjukhus kommer den att kunna användas ute i fält, till exempel i länder där det inte är lätt att få tillgång till etablerad sjukvård, säger David Kastö, pristagare och kurskamrat med Albin Annér.

Priset instiftades 2011 av Bert-Inge Hogsved, själv teknisk fysiker, och Hogia-gruppens grundare och VD. Priset delas varje år ut till en student inom teknisk fysik, teknisk matematik eller kemiteknik med fysik på Chalmers. Syftet är att uppmärksamma entreprenöriella initiativ bland studenterna.

Från vänster: Albin Annér, David Kastö och Bert-Inge Hogsved

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Hogia ansluter sig till PEPPOL15.1.2019 09:35:47 CETPressmeddelande

För att förenkla för företag att delta i offentliga upphandlingar går Hogia in som accesspunkt i det europeiska nätverket PEPPOL. Som en av få systemleverantörer säkerställer Hogia att kunder inom såväl privat som offentlig sektor kan skicka och ta emot e-fakturor direkt från sina ekonomiprogram, utan att behöva tänka på format, tekniska anpassningar eller integrationer för att leva upp till gällande lagkrav.