Ny nordisk undersökning om effekterna av gränslöst arbete

Över 40 procent av de nordiska ingenjörerna anser att gränslöst arbete ger bättre balans i livet. Det visar en ny undersökning med över 20 000 svarande. Resultaten pekar även på ökade risker för dålig arbetsmiljö och minskad kreativitet till följd av ensamarbetet hemma.
Rapporten bygger på svar från  20 000 ingenjörer inom privat och offentlig sektor i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island.
Rapporten bygger på svar från 20 000 ingenjörer inom privat och offentlig sektor i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island.

Undersökningen är gjord av den nordiska ingenjörsorganisationen The Association of Nordic Engineers (ANE) och syftar till att beskriva effekterna av uppluckrade gränser i tid och rum vid utförande av arbete.

–  Många ingenjörer är nu på väg tillbaka till sina arbetsplatser. Svaren i undersökningen pekar på att vi måste ta vara på det goda i det gränslösa arbetet, men samtidigt vara vaksamma så att arbetslivet inte försämras för stora grupper, säger Ulrika Lindstrand förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer och vice ordförande för ANE.

Bland nordiska ingenjörer finns en majoritet som anser att det är lättare att få mer gjort och hitta lugn och ro hemma under flexibla tider på dygnet än under fasta timmar i arbetsgivarens lokaler.

Men kraven är höga på ingenjörerna. Nära hälften, 47 procent, svarar att deras arbetsgivare ibland eller ofta förväntar sig att de ska vara tillgängliga utanför arbetstid. En majoritet känner heller inte till om det finns någon reglering på arbetsplatsen av hur tillgänglig den enskilde förväntas vara. Bara 15 procent svarar ja på den frågan.

– Detta riskerar att ge tyngre arbetsbelastning och fler arbetstimmar totalt, vilket ökar faran för trötthet och utbrändhet, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer och vice ordförande för ANE.

Ett stort ansvar läggs alltså på den enskilda arbetstagarens axlar att själva sätta gränser. Det kan vara betungande särskilt för unga, som ännu inte har byggt upp rutiner och erfarenhet av arbetslivet. En stor majoritet av de tillfrågade sa också att gränslöst arbete är mindre socialt stimulerande.

Vid webbinariet, där rapporten presenterades, diskuterade en panel hur svårigheterna skulle kunna överbryggas. Den allmänna inställningen var att arbetsgivaren även i fortsättningen ska ha fullt ansvar för den anställdes arbetsmiljö, också när arbetet utförs någon annanstans än i arbetsgivarens lokaler. Oreglerat gränslöst arbete utgör en betydande risk för de anställdas hälsa, jämställdhet och kreativitet. Därför måste det gränslösa arbetet bygga på frivillighet och tydliga riktlinjer.

Panellisterna menade att lagstiftning på området är en otillräcklig lösning och framhöll istället förhandlingar på arbetsplatsen enligt den nordiska modellen som vägen framåt.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan oktober 2020 och februari 2021 i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island bland ingenjörer i både privat och offentlig sektor. Resultaten baseras på drygt 20 000 svar från alla de nordiska länderna, med en stor övervikt för Sverige.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Goda förutsättningar för högre ingenjörslöner i avtalsrörelsen 202518.9.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterar Sveriges Ingenjörer inriktningen inför avtalsrörelsen 2025. Med mer positiva konjunkturprognoser ser Sveriges Ingenjörer att det finns goda förutsättningar för avtal som ger löneökningar som motsvarar ingenjörernas betydelse för samhällets, organisationernas och företagens utveckling. Andra utgångspunkter är att arbetstidsförkortning ska utökas, kvalifikationstider för föräldralön ska slopas och kompetensutveckling ska vara möjlig hela yrkeslivet.