Ny nordisk undersökning: standarder positiv inverkan på tillväxt

En nyligen genomförd nordisk studie visar att standarder är starkt kopplade till BNP-tillväxt och arbetsproduktivitet. – Det finns ett starkt samband mellan tillväxt och användning av standarder, säger Thomas Idermark, vd, SIS, Swedish Standards Institute.

Studien ”The Influence of Standards on the Nordic Economies” visar att användningen av standarder har positiv inverkan på företagens och de nordiska ländernas utveckling. Enligt studien kan standardisering kopplas till 39 procent av arbetsproduktionstillväxten och till 28 procent av BNP-tillväxten i de nordiska länderna under de senaste decennierna. Studien visar att företagen använder standarder främst för att förbättra marknadstillträde, förbättra produktkvalitet samt i sin riskhantering.

– 87 procent av respondenterna anser att standardisering är viktigt för framtida affärsplaner. I Sverige är det inom vård och omsorg man tycker att det är viktigast, säger SIS vd Thomas Idermark. Och 73 procent anser att vinsterna med att använda standarder överstiger kostnaderna det medför, det är en mycket bra siffra. I Sverige ser vi att det är inom tillverkningsindustrin man ser de största vinsterna kostnadsmässigt.

Merparten av respondenterna anser att standarder skapar förtroende och tilltro hos deras kunder och en stor del av exportföretagen säger att standarder underlättar export av varor och tjänster.

Allra mest används standarder inom byggsektorn och det gäller alla typer även så kallade tvingande EU-standarder.

–  En fortsatt ökad användning av internationell best practice inom byggsektorn skulle sannolikt stimulera expansion och produktivitetsutveckling, säger Thomas Idermark.

Studien drar också slutsatsen att deltagande i standardiseringsarbete är ett sätt att påverka framtiden för sin bransch. De svarande betonar också nyttan med att använda standarder för att följa den tekniska utvecklingen.

Fakta

Studien ”The Influence of Standards on the Nordic Economies” (Menon-Publication No 31/2018) har genomförts i de fem nordiska länderna, Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island. Totalt deltog 1 179 nordiska företag i olika branscher med tidigare erfarenhet av användningen av standarder. Studien omfattar perioden 1976-2014.

Här hittar du studien

Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.