Ny nordisk undersökning: standarder positiv inverkan på tillväxt

En nyligen genomförd nordisk studie visar att standarder är starkt kopplade till BNP-tillväxt och arbetsproduktivitet. – Det finns ett starkt samband mellan tillväxt och användning av standarder, säger Thomas Idermark, vd, SIS, Swedish Standards Institute.

Studien ”The Influence of Standards on the Nordic Economies” visar att användningen av standarder har positiv inverkan på företagens och de nordiska ländernas utveckling. Enligt studien kan standardisering kopplas till 39 procent av arbetsproduktionstillväxten och till 28 procent av BNP-tillväxten i de nordiska länderna under de senaste decennierna. Studien visar att företagen använder standarder främst för att förbättra marknadstillträde, förbättra produktkvalitet samt i sin riskhantering.

– 87 procent av respondenterna anser att standardisering är viktigt för framtida affärsplaner. I Sverige är det inom vård och omsorg man tycker att det är viktigast, säger SIS vd Thomas Idermark. Och 73 procent anser att vinsterna med att använda standarder överstiger kostnaderna det medför, det är en mycket bra siffra. I Sverige ser vi att det är inom tillverkningsindustrin man ser de största vinsterna kostnadsmässigt.

Merparten av respondenterna anser att standarder skapar förtroende och tilltro hos deras kunder och en stor del av exportföretagen säger att standarder underlättar export av varor och tjänster.

Allra mest används standarder inom byggsektorn och det gäller alla typer även så kallade tvingande EU-standarder.

–  En fortsatt ökad användning av internationell best practice inom byggsektorn skulle sannolikt stimulera expansion och produktivitetsutveckling, säger Thomas Idermark.

Studien drar också slutsatsen att deltagande i standardiseringsarbete är ett sätt att påverka framtiden för sin bransch. De svarande betonar också nyttan med att använda standarder för att följa den tekniska utvecklingen.

Fakta

Studien ”The Influence of Standards on the Nordic Economies” (Menon-Publication No 31/2018) har genomförts i de fem nordiska länderna, Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island. Totalt deltog 1 179 nordiska företag i olika branscher med tidigare erfarenhet av användningen av standarder. Studien omfattar perioden 1976-2014.

Här hittar du studien

Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00Pressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01:40Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14:41Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56:05Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.