Ny premium-riesling från Cono Sur, Single Vineyard Block nr 23

Nu finns ytterligare ett fräscht vitt premiumvin på den chilenska vinhyllan, en torr riesling från prisbelönta producenten Cono Sur. Vinet kommer från en enskild vingård i Bío-Bío Valley, Chile. Rieslingdruvorna har fått mogna långsamt på Block 23, innan de varsamt handplockades. Cono Sur Single Vineyard Riesling passar utmärkt till skaldjur, lite hetare asiatiska rätter eller varför inte en lyx-sushi.

Den första mars utökas Cono Surs Single Vineyard-serie då Chardonnayn får sällskap av sitt systervin Riesling, som släpps i näst intill alla systembolagsbutiker.  Detta är ett “single vineyard” vin där druvorna tas från en specifik vingård, i det här fallet från Chile, Bío-Bío Valley, Quítralman, Rulos del Alto Estate, lott nr 23. Druvorna handplockades i april och fördes sedan till anläggningen i Chimbarongo där jäsningen ägde rum i temperaturkontrollerade rostfria tankar. Efter jäsningen lät man vinet vila på tank i 4 månader före buteljering.

Cono Sur blev 2017 utnämnd till årets chilenska vinproducent av International Wine & Spirits Competition: IWSC Throphy, Quality award 2017, Chilean Wine Producer of the Year.

I vinet finner du tydlig citrusdoft av blodgrape, lime, vita blommor och litchiefrukt. Smaken är medelfyllig och välbalanserad med friska, fruktiga citrustoner och mineral (skiffer). Detta följt av en lång, frisk och komplex eftersmak av blodgrape och en elegant mineralton. Cono Sur Single Vineyard Riseling serveras till skaldjur, asiatiska rätter såsom sushi samt till ost, gärna kitt- och getost.

Fakta om vinet

Produktnamn: Cono Sur Single Vineyard Riesling | Producent: Cono Sur | Land: Chile | Distrikt: Bío-Bío | Årgång: 2017 | Druvor: Riesling 100% | Art.nr: 2729| Vol: 75cl | Alkoholhalt: 13% | Pris: 99kr | Distribution: FS 98% täckning, Systembolagets fasta sortiment.

För mer information, vänligen kontakta;
Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits, li.berger@springwine.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.