We Effect

Ny rapport: De som försvarar vår planet mördas

I fjol mördades nästan 200 människorättsaktivister bara i Colombia, Guatemala, Honduras och Filippinerna. Många är småskaliga bönder som dödas i sin kamp för mark och miljö. Coronakrisen riskerar att sätta ytterligare press på det demokratiska utrymmet i utvecklingsländerna, skriver We Effect i en ny rapport.

- Istället för att hjälpa nödställda bönder använder regimer den akuta situation som uppstått under coronakrisen för att ytterligare tysta bönder som står upp för sina rättigheter till mark och miljö. Det är i dag livsfarligt att vara bonde i flera länder, säger Anna Tibblin, generalsekreterare på We Effect.

Rapporten ”Bonde med livet som insats” presenterar vittnesmål och statistik från världens farligaste länder för personer som försvarar sin rätt till mark och miljö. Av de 304 människorättsförsvarare i världen som mördades under 2019 hörde 195 hemma i Colombia, Guatemala, Honduras eller Filippinerna.

Bönder, urfolk och kvinnor är särskilt utsatta när konflikter uppstår kring mark eller andra naturresurser som ekonomiskt starka aktörer vill exploatera. I en enkät som We Effect har gjort med 16 samarbetsorganisationer i de fyra länderna, svarar elva att de ser på utvecklingen med oro. Organisationernas ledare och medlemmar utsätts för hot, våld, trakasserier, attacker, smutskastning och övervakning från företrädare för statliga och lokala myndigheter, polis, militär eller privata företag.

”Jorden är allt för oss. Utan den har vi ingen mat till våra barn, inget vatten, ingen hälsa. Utan mark är vi ingenting,” säger bonden Victoria, i centrala Guatemala, i ett av vittnesmålen i rapporten.

Det finns tecken på att situationen ytterligare har spetsats till under coronakrisen, särskilt i Latinamerika. Ett exempel är Colombia där undantagslagar förvärrar en redan svår hotbild mot förföljda bondeledare. En vecka efter att Colombia införde utegångsförbud hade ytterligare tre lokala ledare mördats.

En av dem var Marco Rivadeneira som var medlem i förbundsstyrelsen för en av Colombias största bondeorganisationer och ordförande i det lokala bondefacket.

- Mordet på Marco Rivadeneira har fördömts av bonderörelser. Men varken internationella krav eller nationella rop på hjälp får något gehör i coronakrisens skugga. Krisen gör det lättare för regeringar att blunda för sitt ansvar för att skydda människorättsförsvarare och utreda mord, säger Anna Tibblin.

Bonde med livet som insats lanseras klockan 10.00 den 27 april i samband med ett politikersamtal om vad Sverige kan göra för att bättre stötta människorättsaktivister som försvarar miljön.

Deltagare i samtalet, som sker online, är:

• Björn Hummerdal (MP), politiskt sakkunnig hos Peter Eriksson, minister för internationellt utvecklingssamarbete
  • Kenneth G Forslund (S), riksdagsledamot
  • Magnus Ek (C), riksdagsledamot
  • Magdalena Schröder (M), riksdagsledamot
  • Yasmine Posio (V), riksdagsledamot

Rapporten finns att ladda ner i pdf-format på ViA TT och We Effects hemsida.

We Effect Live sänds via Facebook klockan 15.00-16.00 den 27 april. Där samtalar We Effects generalsekreterare Anna Tibblin med We Effects Colombia-chef Maria Guerra, dokumentärfilmaren Jesper Klemedsson och Dagens Nyheters Latinamerikakorrespondent Henrik Brandão Jönsson om situationen för mänskliga rättigheter i Latinamerika.

Pressbilder bifogas. Conchita Calzado i Filippinerna är en av hundratals bönder och urfolksledare världen över som hotas till livet för att de försvarar rätten till sin mark och sin miljö. Filippinerna är världens farligaste land för de som försvarar sin mark och sin miljö, enligt Global Witness siffror 2019.

För ytterligare information eller intervjuer, vänligen kontakta
Anna Koblanck, Medieansvarig, anna.koblanck@weeffect.org, 072-070 17 81
Marcus Lundstedt, Chef Media och Påverkan, marcus.lundstedt@weeffectorg, 072 070 97 21

We Effect
Östgötagatan 90

08-120 371 56https://www.weeffect.se/

We Effect är den svenska kooperationens biståndsorganisation med verksamhet i ett 20-tal länder tillsammans med 200 partnersorganisationer. We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen genom att verka för jämställdhet, klimaträttvisa, hållbar utveckling och hjälp till självhjälp. Organisationen grundades 1958 och är världens största kooperativa biståndsorganisation.