Ny rapport: En reformerad arbetsrätt för fler jobb

Almega presenterar under tisdagen en ny rapport om hur Lagen om anställningsskydd skapar problem för företagen. Rapporten visar på att framförallt de mindre företagen drabbas av att LAS är svårbedömd och att det är svårt att överblicka konsekvenserna.

Tvister och rättsprocesser som följer av en uppsägning kan vara svårbedömda och kostnaderna som är förenade med dessa kan kosta företag stora belopp även om det i slutändan visar sig att arbetsgivaren haft rätt från början.

- I rapporten visar vi på ett exempel där ett företag kan drabbas av merkostnader på över 500 000 kronor om en uppsagd medarbetare väljer att ta fallet till Arbetsdomstolen. Detta även om arbetsgivaren får rätt i domstol, säger David Wästberg näringspolitisk expert

Sverige är som ett litet och exporterande land beroende av att företagen och dess medarbetare har hög kompetens. Ska Sverige och svenska företag kunna konkurrera med kompetens måste vi satsa mer på kompetensutveckling. Almega har tidigare föreslagit ett särskilt kompetensavdra för företag som gör kompetensinvesteringar. Dock måste även anställningsskyddet vara utformat så att det stimulerar den enskildes kompetensutveckling och omställning. Frågor om anställningsskydd, kompetensutveckling och anställningsskydd måste därför ses i ett sammanhang.

- Företag som investerar i medarbetarnas kompetens bör vid omställningssituationer få utökade möjligheter att behålla rätt kompetens, säger David Wästberg

Almega lanserar i rapporten sju förslag som tillsammans skulle leda till att förutsägbarheten i samband med anställningstvister ökar, att kostnaderna för mindre företag begränsas och att möjligheten att behålla rätt kompetens stärks:

• Utvidga det så kallade tvåundantaget i LAS till att omfatta två personer per varje 10-tal anställda i alla företag med upp till 50 anställda. Det vill säga att ett företag med upp till 50 anställda skull få undanta 10 anställda från turordningsreglerna.
  • Företag som investerar i medarbetarnas kompetens bör vid omställningssituationer få utökade möjligheter att behålla rätt kompetens.
  • Anställningsskyddet bör vara utformat så att det stimulerar den enskilde till kompetensutveckling och omställning. Därför måste frågor om anställningsskydd, kompensutveckling och omställning ses i ett sammanhang.
  • För att mildra effekterna och öka förutsägbarheten för mindre företag i samband med uppsägningstvister bör längden för hur länge en anställning kan bestå under en pågående tvist om uppsägning begränsas.
  • Skadestånden enligt LAS 38–39 §§ bör för företag med upp till 50 anställda begränsas till en tredjedel av dagens nivåer.
  • På sikt bör hela principen om turordning utifrån anställningstid ersättas med ett kompetensbegrepp där bättre kompetens ger medarbetare företräde till fortsatt anställning.
  • Ta bort möjligheten att ogiltigförklara en uppsägning om endast brott mot omplaceringsskyldigheten föreligger.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under