Ny rapport: En reformerad arbetsrätt för fler jobb

Almega presenterar under tisdagen en ny rapport om hur Lagen om anställningsskydd skapar problem för företagen. Rapporten visar på att framförallt de mindre företagen drabbas av att LAS är svårbedömd och att det är svårt att överblicka konsekvenserna.

Tvister och rättsprocesser som följer av en uppsägning kan vara svårbedömda och kostnaderna som är förenade med dessa kan kosta företag stora belopp även om det i slutändan visar sig att arbetsgivaren haft rätt från början.

- I rapporten visar vi på ett exempel där ett företag kan drabbas av merkostnader på över 500 000 kronor om en uppsagd medarbetare väljer att ta fallet till Arbetsdomstolen. Detta även om arbetsgivaren får rätt i domstol, säger David Wästberg näringspolitisk expert

Sverige är som ett litet och exporterande land beroende av att företagen och dess medarbetare har hög kompetens. Ska Sverige och svenska företag kunna konkurrera med kompetens måste vi satsa mer på kompetensutveckling. Almega har tidigare föreslagit ett särskilt kompetensavdra för företag som gör kompetensinvesteringar. Dock måste även anställningsskyddet vara utformat så att det stimulerar den enskildes kompetensutveckling och omställning. Frågor om anställningsskydd, kompetensutveckling och anställningsskydd måste därför ses i ett sammanhang.

- Företag som investerar i medarbetarnas kompetens bör vid omställningssituationer få utökade möjligheter att behålla rätt kompetens, säger David Wästberg

Almega lanserar i rapporten sju förslag som tillsammans skulle leda till att förutsägbarheten i samband med anställningstvister ökar, att kostnaderna för mindre företag begränsas och att möjligheten att behålla rätt kompetens stärks:

• Utvidga det så kallade tvåundantaget i LAS till att omfatta två personer per varje 10-tal anställda i alla företag med upp till 50 anställda. Det vill säga att ett företag med upp till 50 anställda skull få undanta 10 anställda från turordningsreglerna.
  • Företag som investerar i medarbetarnas kompetens bör vid omställningssituationer få utökade möjligheter att behålla rätt kompetens.
  • Anställningsskyddet bör vara utformat så att det stimulerar den enskilde till kompetensutveckling och omställning. Därför måste frågor om anställningsskydd, kompensutveckling och omställning ses i ett sammanhang.
  • För att mildra effekterna och öka förutsägbarheten för mindre företag i samband med uppsägningstvister bör längden för hur länge en anställning kan bestå under en pågående tvist om uppsägning begränsas.
  • Skadestånden enligt LAS 38–39 §§ bör för företag med upp till 50 anställda begränsas till en tredjedel av dagens nivåer.
  • På sikt bör hela principen om turordning utifrån anställningstid ersättas med ett kompetensbegrepp där bättre kompetens ger medarbetare företräde till fortsatt anställning.
  • Ta bort möjligheten att ogiltigförklara en uppsägning om endast brott mot omplaceringsskyldigheten föreligger.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega Friskvårdsföretagen: Är din PT en bluff?24.6.2019 09:24:49 CESTPressmeddelande

Sverige behöver fler duktiga personliga tränare. Samtidigt är det ett problem att PT inte är en skyddad titel, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig PT – oavsett utbildningsnivå. Det gör det svårt för gymföretag att veta vilka de ska anställa, och det gör det svårt för konsumenter att veta vilken PT som håller måttet. Därför har Almega Friskvårdsföretagen nu lanserat hemsidan ptlicens.se – ett register över personliga tränare som innehar branschorganisationens licens.