Ny rapport från Svea Bank visar: Betalmetod är avgörande för svenska konsumenter

Konsumenter är kräsna när det kommer till betalningar, både på nätet och i fysisk butik. Det visar statistik från Sveas andra del av rapportserien Payments in the Nordics. Rapporten visar även att svenskar är mer benägna än konsumenter i de andra nordiska länderna att avbryta ett köp om butiken inte erbjuder rätt betalmetod.

För att möta konsumenternas krav är det viktigt att förstå vad de värdesätter och vad som skapar missnöje vid betalningar. I Sveas andra del av Payments in the Nordics behandlas vad som är viktigt för nordiska konsumenter när det kommer till betalningar. Rapporten visar att preferensen av betalmetod väger tungt. Hela 64 procent av de nordiska konsumenterna uppger att de någon gång har avbrutit ett köp när butiken inte haft det föredragna betalsättet. I Sverige uppger 74 procent samma sak.

När det kommer till köp i fysisk butik är konsumenterna mer accepterande än vid köp på nätet. Dock uppger 36 procent att de blir frustrerade när deras föredragna betalmetod inte finns tillgänglig i fysisk butik.

– Svenska och nordiska konsumenter har höga krav när det kommer till betalningar. Vi ligger långt fram i digitaliseringen och innovationsgraden på den nordiska betalmarknaden är hög. Utbudet av etablerade betalmetoder är därför stort. Preferensen för hur man vill betala avgörs bland annat av konsumentens ålder. Det viktiga är att erbjuda en variation av betalalternativ för att inte förlora kunden när betalningen ska göras. Särskilt viktigt är det i e-handelsbutiker där många är mer kräsna än i fysiska butiker, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Säkerhet eller smidighet – vad är viktigast för konsumenterna?
Både smidighet och säkerhet är viktiga aspekter vid betalningar. Enligt rapporten uppger 49 procent av de nordiska konsumenterna att smidighet är det som är viktigast. Detta medan 32 procent uppger att de prioriterar säkerheten högst. Bakom statistiken över vilken betalmetod som anses säkrast döljer sig stora skillnader mellan länderna.

– I Finland litar man mest på direktbetalning, danskarna anger kreditkort och norrmän debitkort. I Sverige är faktura det betalsätt som upplevs mest tryggt. Samtidigt ligger betalapparna i topp när vi tittar på vad de faktiskt betalat med vid sitt senaste köp. Vi har handlat digitalt i många år nu och upplever alla de etablerade betalsätten som ”trygga nog”. För många konsumenter är enkelhet och snabbhet numera det viktigaste. Också detta visar på vikten av att som e-handlare ha en bredd i utbudet av betalmetoder samtidigt som det är anpassat efter lokala attityder, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.