Ny rapport från Svea Bank visar: Betalmetod är avgörande för svenska konsumenter
För att möta konsumenternas krav är det viktigt att förstå vad de värdesätter och vad som skapar missnöje vid betalningar. I Sveas andra del av Payments in the Nordics behandlas vad som är viktigt för nordiska konsumenter när det kommer till betalningar. Rapporten visar att preferensen av betalmetod väger tungt. Hela 64 procent av de nordiska konsumenterna uppger att de någon gång har avbrutit ett köp när butiken inte haft det föredragna betalsättet. I Sverige uppger 74 procent samma sak.
När det kommer till köp i fysisk butik är konsumenterna mer accepterande än vid köp på nätet. Dock uppger 36 procent att de blir frustrerade när deras föredragna betalmetod inte finns tillgänglig i fysisk butik.
– Svenska och nordiska konsumenter har höga krav när det kommer till betalningar. Vi ligger långt fram i digitaliseringen och innovationsgraden på den nordiska betalmarknaden är hög. Utbudet av etablerade betalmetoder är därför stort. Preferensen för hur man vill betala avgörs bland annat av konsumentens ålder. Det viktiga är att erbjuda en variation av betalalternativ för att inte förlora kunden när betalningen ska göras. Särskilt viktigt är det i e-handelsbutiker där många är mer kräsna än i fysiska butiker, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Säkerhet eller smidighet – vad är viktigast för konsumenterna?
Både smidighet och säkerhet är viktiga aspekter vid betalningar. Enligt rapporten uppger 49 procent av de nordiska konsumenterna att smidighet är det som är viktigast. Detta medan 32 procent uppger att de prioriterar säkerheten högst. Bakom statistiken över vilken betalmetod som anses säkrast döljer sig stora skillnader mellan länderna.
– I Finland litar man mest på direktbetalning, danskarna anger kreditkort och norrmän debitkort. I Sverige är faktura det betalsätt som upplevs mest tryggt. Samtidigt ligger betalapparna i topp när vi tittar på vad de faktiskt betalat med vid sitt senaste köp. Vi har handlat digitalt i många år nu och upplever alla de etablerade betalsätten som ”trygga nog”. För många konsumenter är enkelhet och snabbhet numera det viktigaste. Också detta visar på vikten av att som e-handlare ha en bredd i utbudet av betalmetoder samtidigt som det är anpassat efter lokala attityder, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida14.2.2024 14:08:18 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.
Ny rapport från Svea Bank visar: Tuffare ekonomi påverkar val av betalsätt i Norden25.1.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Inflation och högre räntor har tvingat nordiska konsumenter att anpassa sin vardag till ett nytt ekonomiskt läge. I Svea Banks årliga rapportserie Payments in the Nordics uppger en fjärdedel att detta i hög grad har påverkat deras val av betalningsmetod. Mest växer direktbetalning, vilket två av fem använder i högre utsträckning.
Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI12.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum